درانتظارمنجی

درانتظارباران نیست آنکه بذری نکاشته

درانتظارمنجی

درانتظارباران نیست آنکه بذری نکاشته

اعتراض فعالان تویتر به اتهامات ساختگی بر علیه شیخ"النمر"

دکتر"حمزه الحسن" در توئیت خود نوشت: آل سعود کاملا مطمئن باشد که با اینگونه اقدامات و کشتار و دستگیری شهروندان، و در حال حاضر متهم کردن شیخ النمر به محاربه با خدا، نمیتواند حرکت مردمی عربستان را سست کند.

به گزارش موعود تعدادی از فعالان سیاسی شبکه ی اجتماعی "تویتر" در هم بستگی با شیخ "النمر" اعتراض خود را در رابطه با اتهامات دروغین بر علیه این فعال شیعه ی عربستانی اعلام کردند. این فعالان در جواب به متهم کردن شیخ  النمر به بر هم زدن نظم عمومی و خشونت، اعلام کردند که شیخ النمر به صورت کاملا مسالمت آمیز به مطالبه ی حقوق قانونی پرداخته است و تاکید کردند که سعودی حقایق را وارونه جلوه میدهد تا آتش فرقه گرایی و فتنه انگیزی را شعله ورترکند.

فعال سیاسی سعودی دکتر"حمزه الحسن" در توئیت خود نوشت: رژیم اتهامات ساختگی را به روشنفکران نسبت میدهد و محاکمات ظالمانه ای را برای آنها اجرا میکند، او افزود: آل سعود کاملا مطمئن باشد که با اینگونه اقدامات و کشتار و دستگیری شهروندان و در حال حاضر متهم کردن شیخ النمر به محاربه با خدا، نمیتواند حرکت مردمی عربستان را سست کند.
او افزود: مردم عوامیه و قطیف و دیگر شیعیان سعودی در مقابل حکم قتل اسوه ی بزرگ خود ساکت نخواهند نشست و از هر جهت به حمایت از او خواهند پرداخت.
فعال دیگر سعودی به نام "سعید القحطانی" گفت :اجرای حد محاربه برای شیخ نمر، تصفیه حسابهای شخصی به نام دین است ... ابتدا معنی حد محاربه را بشناسید آنگاه آن را به کسی نسبت دهید.
شیخ "عباس السعید" در توئیت خود از رسانه ای سعودی خواست به اندیشه ها احترام بگذارند و ادامه داد: شیخ النمر هزاران کنفرانس در کارنامه دارد و بالاترین رتبه های علمی در فقه و تدبر قرآن است و با حالتی تمسخرآمیز میگوید: ای دارندگان مدرک راهنمایی، به اندیشه ها احترام بگذارید.
"ناجی آل زید" فعال دیگر سیاسی ضمن محکوم کردن این اتهامات، در توئیت خود نوشت: مردم قطیف و عوامیه از حمایت اسوه ی بزرگ خود دست برنخواهند داشت .
فعال بحرینی " کریم محروس" میگوید: شیخ النمر همواره از انقلاب بحرین دفاع کرده و اجرای مجازات محاربه برای او تمام خلیج را طوفانی خواهد کرد و افزود: تمام مردم بحرین حمایت خود را از شیخ و شیعیان شرقیه و ... اعلام میکنند .

و بسیاری دیگر از جمله: "عادل السعید، عبدالله الربیعان، محمد العتیبی و .... " که در توئیتهای جداگانه حمایت خود را اعلام کردند. این فعالان در پایان از علمای منطقه و نخبگان خواستند تمام اقدامات ممکن را در این مورد انجام دهند.

منبع: شیعه نیوز

هشدار اشتون‌درباره تسلیح معارضان‌سوری

اتحادیه اروپا درباره تصمیم اتحادیه عرب در خصوص تسلیح معارضان سوری هشدار داد و بر ضرورت حل و فصل سیاسی بحران این کشور تاکید کرد.

به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری ایتالیایی «آکی» نوشت: اتحادیه اروپا نسبت به پیامدهای تصمیم اتحادیه عرب در دادن چراغ سبز به کشورهای حامی مسلح کردن معارضان سوری هشدار داد.

دفتر «کاترین اشتون»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه در بیانیه‌ای تاکید کرد، اتحادیه اروپا با توجه ویژه رایزنی‌های صورت گرفته در نشست اخیر اتحادیه عرب در «دوحه» درباره سوریه را دنبال کرد.

اشتون در این بیانیه با تاکید بر لزوم حل سیاسی در سوریه، گفت، ضروری است تلاش‌ها را به منظور اجرای عملیات سیاسی با هدف پایان دادن به خونریزی¬ها و نابودی سوریه، افزایش دهیم.

وی افزود، باید از تمام امکانات برای دستیابی به حل سیاسی بحران استفاده کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه با تمجید از طرح «معاذ الخطیب»، رئیس مستعفی ائتلاف مخالفان سوری مبنی بر اجرای گفت‌وگوهای سیاسی با نمایندگان دولت سوریه، گفت، اتحادیه اروپا با موضع الخطیب درخصوص حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه همسو است.

کاترین اشتون تمام جریان‌های معارض سوری را به عمل و وحدت به منظور انتقال دموکراتیک در سوریه دعوت کرد.

یک منبع آگاه در شورای وزارتی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه به خبرگزاری آکی گفت، اتحادیه اروپا بر موضع خود درباره ممنوعیت ارسال سلاح به سوریه اصرار دارد.

این منبع بدون اظهارنظر درباره تصمیم اتحادیه عرب مبنی بر ارائه تسلیحات نظامی به معارضان سوری، گفت، اتحادیه اروپا اما بر حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه تاکید دارد.

امید و انتظار؛ جان مایه تعالی بشری در عصر آخر

بهار، فصل امید و انتظار است.و فصل رویش و زایش، فصل تکاپو و تلاش برای شکفتن و نو دمیدن.
و مقوله امید و انتظار هم در منظومه و منشور تربیتی خانواده های مسلمان نقشی بی بدیل و غیر قابل انکار دارد.

امید و انتظار به جهت معنا و ارتباط ماهیتی و معنایی، تعاملی تنگاتنگ با هم دارند و به نوعی می توان گفت یک «همپوشانی» میان آنها برقرار است.

البته مفهوم «انتظار»، تنها زمانی تبدیل به یک عنصر «محرک» و فعال کننده می شود که از بن مایه های «معرفت»ی درستی برخوردار باشد و بتواند نقشی مثبت و موثر در تکاپو و حرکت فردی و اجتماعی انسان ایفا کند.

انتظار به عبارتی زنده نگهداشتن روح و روحیه «مقاومت» و حرکت در بطن جامعه و فرد است و از «رخوت» و نخوت و حسرت و عسرت در میان افراد اجتماع جلوگیری می کند.

و این دقیقا همان اتفاقی است که در فصل بهار در رویش و زایش طبیعت رخ می دهد و نماد و نشانه ای می شود بهر انسان تا از آن درس گیرد و در رویش و تغییر و تبدل روحی اش به سمت خیزش و به بار نشستن نهال معرفت و معنویت در باغ وجودش که دنیایی است بزرگ و ناشناخته به کار بندد.

این شناخت آنقدر مهم و جدی و حیاتی است که به عنوان مقدمه و لازمة شناخت خداوند از آن یاد می شود.

در هر جامعه ای و بر اساس مبنای فکری و عقبه اندیشگی و ماهیت مکتب منتشر در آن و نیز نوع ایدئولوژی حاکم، نوعی از انتظار مورد ترویج و تبلیغ قرار می گیرد اما با این حال می توان دید که در بستر اجتماعی و منویات فکری و آیین های مختلف و متنوعی که در جوامع گوناگون دیده می شود، عنصر «منجی» و انسان الهی آخر الزمانی، نقشی بی بدیل و قطعی دارد.

و حتی با مطالعه اسطوره ها و آیین های ربانی و ادیان آسمانی و حتی رویکردهای معنوی و معرفتی زمینی نیز می توان وجه و ردی از این منجی خواهی و انتظار آخرالزمانی را دریافت.

حقیقت آن است که برگذشته از میزان حقیقت و نسبت بهره مندی مکاتب و ادیان مختلف از بحث منجی آخرالزمان و ربط و گرایشش به حقیقت الهی و آسمانی وجود نازنین حضرت حجت(عج)، این تدارک معنا و شمایل گوناگون آن، گویای «نیاز» بشر امروز به ماهیت و مفهومی تحت عنوان «منجی» است که گاه حتی در نمونه های سطحی و غیرحقیقی اش هم ظهور و بروز می یابد.

که البته به همان میزان که این مابه ازای عینی و بیرونی از حقیقت منجی، خارج از محدوده معرفت حقیقی و دین آسمانی و آموزه های عرفانی باشد به همان میزان هم انحراف آمیز و مسخ کننده و مالیخولیایی خواهد بود و تأثیر مخرب و منفی بر مخاطبش خواهد گذاشت.

دقیقا برخلاف اثربخشی رو به پیشرفت و مهیج و محرکِ مفهوم و مابه ازای عینیِ حقیقی از منجی آخرالزمان که در دین مبین اسلام در حقیقت حضرت امام زمان (عج) ظهور و بروزی جدی می یابد.

امید به ظهور حضرت حجت در دین اسلام و مکتب تشیع در واقع یک پتانسیل قدرتمند و توان بالقوه حقیقی و عمیق برای ادامه بالندگی در مسیر زندگی انسان مسلمان است که بتواند برای آینده خود افقی واقعی و امیدبخش و البته حقیقی و نه تخیلی صرف، تدارک ببیند و در معرض آسیب های متنوع و پیچیده آخرالزمان خود را مصون بدارد.

پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و اله و سلّم) فرمودند :

آنگاه امیر امیران، کشنده کافران، پادشاه منتظر، که در غیبتش همگان دچار حیرت می شوند، ظهور می کند. او نهمین فرزند توست ای حسین!، در میان دو رکن (رکن و مقام) ظاهر می شود و بر انس و جنّ چیره می گردد، ریشۀ پستی و انحراف را از روی زمین بر می کَند. خوشا به حال مؤمنانی که عصر او را درک کنند و دولت حق را دریابند و آن روزگار مبارک را ببینند و یاران باوفای او را ملاقات کنند.

(بشارة الاسلام ص 279 - الملاحم و الفتن ص 66،125 - ینابیع المودة ج 3 ص 88 .)

آری؛ امید به ظهور حضرت حجت در دین اسلام و مکتب تشیع در واقع یک پتانسیل قدرتمند و توان بالقوه حقیقی و عمیق برای ادامه بالندگی در مسیر زندگی انسان مسلمان است که بتواند برای آینده خود افقی واقعی و امیدبخش و البته حقیقی و نه تخیلی صرف، تدارک ببیند و در معرض آسیب های متنوع و پیچیده آخرالزمان خود را مصون بدارد.

آسیب هایی که در مضمون روایات و احادیث از آنها به آتشی یادشده که مومن باید آنرا همچون ذغالی گداخته در کف دست نگهدارد و حفظ دین به چنین امر سختی تشبیه گردیده است.

امام عسکری (علیه السّلام) فرمودند :

به خدا سوگند آنچنان از دیده ها غایب می شود که از هلاکت نجات نمی یابد، جز کسی که خدا او را در اعتقاد بر امامت او ثابت و استوار نگه دارد. و او را برای دعا به تعجیل فرجش موفّق بدارد.

و امام صادق (علیه السّلام) نیز فرمودند :

برای مردم روزگاری فرا می رسد که همگان دچار تب و لرز می گردند، علم و دانش در آن ایّام درهم پیچیده شود، آن سان که مار در لانه ی خود به دور خود می پیچد. در آن هنگام، ستاره ی آنها طلوع می کند.

گفته شد : مراد از تب و لرز چیست ؟  فرمودند : روزهای فترت (یعنی روزگار غیبت امام عصر (علیه السّلام) و عدم حضور ایشان)، که همگان دچار ضعف و سستی می گردند. در آن ایّام بر عقاید خود استوار باشید، تا خداوند ستاره ی شما را ظاهر گرداند.

(بشارة الاسلام ص 154 – بحار الانوار ج 52 ص 134 – غیبت نعمانی ص 82.)

تأمل در مقوله امید و انتظار خاصه در پیوند با معارف ایمانی و مفاهیم آسمانی مکتب تشیع، فرصت مغتنمی است تا روند و رهیافت تربیتی نسل امروز در رکن رکین خانواده مورد بررسی و مداقه ای جدی و به روز قرار گرفته و مؤلفه ها و مقدورات و ممکنات و آسیب هایش شناخته شود و رفع کاستی ها و جبران عقب ماندگی ها و ناراستی هایش مطمح نظر و محل توجه قرارگیرد.

نیاز بشر امروز به «منجی» و احتیاج او به تأمین درست و فطری و اصولی و معرفت اندیشانه «امید» و «آرزو» و «آرمان» باید در منظومه مهدویت و اتمسفر «انتظار مصلح» مطرح و تدارک دیده شود تا از آسیب های روزافزون معنویت های کاذب و عرفانهای دروغین در امان بماند.

لازمه رسیدن به چنین امری اولا شناخت جامع و مانعی از شخصیت و منظومه وجودی حضرت امام زمان (عج) و به تبع آن، درک رابطه میان انسان مسلمان با ایشان از جهت وظایف فردی و اجتماعی و البته به تناسب و توازن و موازات این دو، حفظ روحیه امید و آرمان خواهی و حق طلبی به مدد حس انتظار و عقل منتظر و تدین مهدویت پناه است که با رجوع به فرامین ائمه اطهار و دستورات مبین مکتب حقه تشیع جعفری جامه عمل خواهد پوشید.

امام عصر (علیه السّلام ) فرمودند :

اگر شیعیان ما – که خداوند آنها را به طاعت خود موفّق بدارد – دلهایشان در وفا کردن به پیمان قدیم، یکی شود، هرگز سعادت دیدار ما از آنها به تأخیر نمی افتد، و سعادت پشتیبانی ما از آنها در سوق دادنشان به متن واقع و حقِّ معرفت به تعجیل می افتد، ما را چیزی جز اعمال نکوهیده آنها محبوس نمی سازد، که اعمال آنها به ما می رسد و ما را اندوهگین می سازد، که ما چنین انتظاری از آنها نداشتیم. از خدا یاری می طلبیم که یاری او ما را بس است و او بهترین وکیل است.

(ارشاد شیخ مفید ص 10 مقدمه – بحار الانوار ج 53 ص 177 – الزام الناصب ص 136 .)

آخرین فتوا درعربستان درباره جنگ درسوریه

فعال عربستانی که منبع بسیاری از اخبار پشت پرده خاندان حاکم بر این کشور است، دلیل فتوای اخیر عضو هیأت علمای ارشد سعودی در خصوص "جنگ در سوریه" را فاش کرد.

به گزارش  العالم، شخصی که با نام مستعار "مجتهد" با افشای واقعیتهایی از خبرهای پشت پرده و اسرار خاندان آل‌سعود، شهرت و طرفداران بسیاری را در عربستان کسب کرده، در جدیدترین اظهاراتش گفت: فتوای "شیخ عبدالله بن سلمان المنیع" که گفته است "جنگ در سوریه جهاد نیست" بخشی از طرح دولت سعودی برای جلوگیری از بازگشت عناصر مسلح به عربستان است.مجتهد تأکید کرد: تماس روزنامه "الریاض" با شیخ المنیع ابتکاری از سوی سردبیر این روزنامه نبود، چرا که یک روزنامه رسمی نمی‌تواند وارد مسأله حساسی مانند سوریه شود. هیچکدام از روزنامه‌های رسمی در عربستان نمی‌توانند برای اعلام موضع یا صدور  فتوا در خصوص مسائل حساسی مانند سوریه از خود ابتکار به خرج دهند، مگر آنکه از سوی دفتر پادشاهی یا وزارت کشور به صورت رسمی مأمور شوند، و علاوه بر این دفتر پادشاهی یا وزارت کشور به صورت مستقیم یا غیر مستقیم رویکرد خود را به کسی که با او مصاحبه می‌شود اطلاع می‌دهد ..  روزنامه‌های رسمی ملزم هستند این مصاحبه‌های حساس را قبل از انتشار برای بازنگری به طرفهای ذیربط ارائه دهند و مصاحبه المنیع نیز همه این مراحل را گذرانده است.

وی ادامه داد: هدف از این فتوا، تغییر تصویر زیبایی است در عربستان که از "جهاد در سوریه" ارایه شده و دولت سعودی را از جهت‌های متعدد از جمله رفتن جوانان عربستانی به سوریه برای جنگ، به چالش کشیده است. مجتهد تأکید کرد: دولت سعودی در این زمینه نیازمند علمایی بارزتر از "عبدالعزیز الفوزان" بود، به همین دلیل به هیأت علمای ارشد پناه برد؛ در این هیأت در دسترس ترین فرد شیخ المنیع است که هیچگاه درخواست‌های آل‌سعود را رد نمی‌کند.

مجتهد خاطرنشان کرد: هدف از این تماس با شیخ و مصاحبه، انتشار فتوی از طریق رسانه‌ها و مکلف کردن دیگر مشایخ به تأیید آن بود ولی نتیجه برخلاف انتظار شد؛ موج اعتراضها در تویتر و دیگر وسایل ارتباطی علیه شیخ و هیأت علمای ارشد طرح دفتر پادشاهی و وزارت کشور را واژگون کردوی افزود: طرفهای ذیربط در تصمیم خود متزلزل شده و بر سر دو راهی قرار گرفتند، که آیا از این فتوا عقب نشینی کنند یا این که موضوع را رها کرده تا به فراموشی سپرده شود .. و اینکه اگر بخواهند از صدور این فتوا عقب نشینی کنند آیا روزنامه الریاض از شیخ المنیع بخواهد این فتوا را تکذیب کند، یا اینکه خود شیخ به روش خود آن را تکذیب می‌کند؟.مجتهد اظهار داشت: مشخص شد که الزام روزنامه به تکذیب این فتوا عملی نیست زیرا این روزنامه نمی‌تواند بگوید که اظهارات شیخ المنیع را خودش ساخته و پرداخته زیرا این امر برای روزنامه بسیار خطرناک خواهد بود؛ بنابراین راه حل این بود که با استفاده از هر وسیله‌ای حتی از طریق روزنامه‌ای کم اعتبارتر از الریاض، این فتوا تکذیب شود؛ به همین دلیل تکذیبیه‌ای از طریق روزنامه "جوال سبق" منتشر شد .. پس از آن روزنامه الریاض مأمور شد پیامی را برای عذرخواهی در خصوص تحریف اظهارات شیخ المنیع و مجازات صوری یک روزنامه نگار در دادگاه منتشر کند.

مجتهد تأکید کرد: کسانی که در انتشار این مصاحبه دخالت داشتند دریافتند که قربانی خواهند شد و ممکن است بازخواست و زندانی شوند، به همین دلیل برای حمایت از خود صدای ضبط شده مصاحبه را مخفیانه منتشر کردندمجتهد در پایان اظهاراتش، صدای ضبط شده شیخ المنیع در مصاحبه با روزنامه الریاض را منتشر کرد.شیخ المنیع در این مصاحبه گفته بود: "جهاد" در جنگ‌های داخلی سرزمین های اسلامی جایی ندارد و حوادث سوریه و دیگر کشورهای شاهد انقلاب، جنگ های داخلی هستند که جهاد در آنها بی معناست.

وی با انتقاد از فتواهایی که جوانان عربستان را تحت عنوان "جهاد"، به جنگ ودرگیری در سوریه تشویق می کنند، تاکید کرد: از شرایط جهاد موافقت ولی امر است و دولت اجازه جهاد نداده است، در چنین جنگ‌هایی انسان باید فقط در چارچوب نظر ولی امر خود عمل کند و شرعا جایز نیست که طبق نظر شخصی خود اقدام کند.المنیع افزود: اشخاص نمی توانند منافع عمومی کشور را تشخیص دهند، از این رو جایز نیست که مستقل عمل کنند و دولت خود را در تنگنا قرار دهند و جان خود را به خطر اندازند. علاوه بر این، دخالت در جنگهای داخلی جایز نیست چرا که پیامدهای منفی و فتنه انگیزی به دنبال دارد، در حالی که دین و شرع برای خاموش کردن آتش فتنه ها تلاش می کند.فتوای این مفتی ارشد سعودی برخلاف اظهارات و مواضع رسمی و غیر رسمی در این کشور، مبنی بر حمایت از تروریست‌ها و گروه‌های مسلح و جنگ در سوریه بود.

آمار تلفات در انفجار شدید پیشاور پاکستان

یک رسانه غربی لحظاتی پیش از کشته و زخمی شدن 17 نفر بر اثر حمله انتحاری به کاروان حامل یکی از فرماندهان ارشد پلیس در شهر پیشاور پاکستان خبر داد.

به گزارش موعود شبکه خبری بی بی سیاعلام کرد که بر اثر حمله انتحاری به کاروان حامل یکی از فرماندهان ارشد پلیس در شهر پیشاور در شمال غرب پاکستان، دست کم شش نفر کشته شدند، اما "عبدالمجاهد مروات" بدون اینکه آسیب جدی ببیند، فرار کرد.گفته می شود که بر اثر این حادثه، 11 زن زخمی شدند و دو زن در میان کشته شدگان هستند.

منبع: مهر به نقل از بی بی سی