درانتظارمنجی

درانتظارباران نیست آنکه بذری نکاشته

درانتظارمنجی

درانتظارباران نیست آنکه بذری نکاشته

سوء‎استفاده از زنان آواره سوری در مصر

شورای ملی زنان مصر به شدت سوءاستفاده از زنان آواره سوری در این کشور و ازدواج های ناعادلانه با آنها را محکوم کرد.

به گزارش موعود به نقل از العالم، شورای ملی زنان مصر اعلام کرد که ظرف یک سال گذشته جوانان مصری با 12 هزار زن آواره سوری ازدواج کرده‎اند که این امر نوعی "تجارت انسان" به شمار می‎رود. این شورا با اعلام این رقم، به شدت سوءاستفاده از زنان آواره سوری در مصر و ازدواج های ناعادلانه با آنها را محکوم کرد.شورای مزبور در بیانیه ای تصریح کرده است: اتحادیه جهانی زنان مصری در اروپا با ارسال نامه ای به «محمد مرسی» رئیس جمهور مصر، دخالت فوری او برای جلوگیری از ازدواج مصری ها با آوارگان سوری در مصر را خواستار شده است.

این شورا با بیان این که زنان سوری در مقابل مبلغ ناچیز 500 لیره با جوانان مصری ازدواج می کنند، تاکید کرد که این پدیده در شهرهای "6اکتبر"، "قاهره جدید"، "دهم رمضان" و استان‎های "اسکندریه"، "الدقهلیه"، "الغربیه" و "قنا" رایج است.شورای ملی زنان مصر در این بیانیه افزود: با ارسال دو نامه به «محمد ابراهیم» وزیر کشور و «احمد مکی» وزیر دادگستری، از آنها خواسته‌ایم که هرچه سریع‌تر، از فرصت‌طلبی و سوء استفاده از شرایط ناگوار معیشتی آوارگان سوری جلوگیری کنند.

آمار غیررسمی حاکی است از زمان آغاز بحران سوریه، 60 تا 70 هزار شهروند سوری به مصر پناه برده اند. این درحالی است که دفتر کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد در مصر، روز چهارشنبه ـ هفتم فروردین ـ اعلام کرد: شمار آوارگان سوری در مصر 20265 نفر است که 5833 نفر آنها در ماه فوریه وارد شده اند.

میانمار دریای خون مسلمانان

دور جدید خشونت‌ها در میانمار منجر به کشته شدن 43 نفر در این کشور شده است.

به گزارش موعود ، آمار افراد کشته شده در درگیری‌های اخیر میانمار به 43 نفر افزایش یافت.پیش از این منابع خبری تعداد کشته‌ها را بیش از 20 نفر گزارش کرده بودند.شهر میختیلا کانون درگیری‌های جدید در میانمار است که طی آن اکثریت بودایی با حمله به منازل مسکونی و مساجد مسلمانان این منطقه صدها نفر را آواره کرده‌اند.

همزمان نیروهای امنیتی میانمار کنترل شهر بحران زده این کشور که به دنبال درگیری میان مسلمانان و بودائیان دچار ناآرامی شده بود را به دست گرفتند.این بدترین خشونت در میانمار میان مسلمانان و بودائی‌ها در سال جدید میلادی است. در سال 2012 خشونت علیه مسلمانان در ایالت راخین منجر به کشته شدن صدها نفر و آواره شدن صدها هزار نفر شد.دور تازه خشونت علیه مسلمانان میانمار زمانی آغاز شد که صاحب یک طلا فروشی که مسلمان بود با یک زن بودائی بر سر معامله درگیر شدند.

منبع: فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه

دعوت عربستان از حزب الله و المستقبل برای گفتگو

به نوشته یک روزنامه لبنانی، سردمداران عربستان در رویکردی جدید، حزب الله و حزب المستقبل لبنان را به "گفتگو برای جلوگیری از ایجاد فتنه طایفه ای در لبنان" فرا خوانده اند.

به گزارش موعود به نقل از العالم، روزنامه السفیر لبنان نوشت: عربستان سعودی در رویکرد جدید خود به همه گروه های سیاسی لبنان موضعی انعطاف پذیر نشان داده است.این روزنامه به نقل از دیپلمات های برجسته عربی در بیروت اعلام کرد: پس از استعفای نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان، عواض عسیری سفیر عربستان در بیروت، طی روزهای گذشته خواستار گفتگو بین لبنانی ها شده و بر ضرورت تماس و دیدار دو جریان سنی و شیعه، به ویژه حزب الله و جریان المستقبل برای جلوگیری از تلاش ها به منظور ایجاد فتنه طایفه ای تاکید کرده است.

به نوشته این روزنامه لبنانی، عربستان نمی خواهد خود را حامی هیچ گروهی در لبنان نشان دهد و در استعفای میقاتی نیز خود را بی تاثیر نشان می دهد.در همین حال، روزنامه الاخبار لبنان نیز به نقل از منابع نزدیک به احمد الحریری (برادر سعد حریری و دبیر کل جریان المستقبل) نوشت: وی در روزهای آینده گام هایی در جهت نزدیک کردن دیدگاه های خود به شیعیان بر می دارد، چنان که دیروز با رفتن به منزل یکی از شیوخ شیعه آل جعفری این روند را آغاز کرد.به نوشته این روزنامه، احمد الحریری با نظر مساعد سعد الحریری (رئیس جریان المستقبل)، با مسئولان حزب الله و شخصیت های شیعه در لبنان دیدار خواهد کرد.

مدارک شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) در کتب اهل سنت

مدارک شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) در کتب اهل سنت مانند ابن قتیبه، ابن شهر آشوب، شهرستانی، ذهبی، عمر رضا کحاله، یعقوبی، بلاذری، ابن ابی الحدید و شهاب الدین احمد معروف به ابن عبد ربه اندلسی آمده است که در این مجال مروری بر آنها خواهیم داشت.

ظلم و ستم در حق تنها بازمانده رسول خدا(صلی الله علیه واله)، حضرت زهرا(سلام الله علیها) و شهادت آن بانوی یگانه، حقیقتی غیر قابل انکار و از مسلمات تاریخ اسلام است. به گونه ای که هیچ فردی را یارای انکار و رد آن نیست، چرا که مورخان و محدثان عامه و خاصه علی رغم فشارها و محدودیتهایی که در طول تاریخ همواره متوجه ایشان بوده است، باز هم به گونه های مختلف و بیان های گوناگون به آن پرداخته اند به طوری که هر انسان محقق و بدون تعصب با مراجعه به مصادرِ متقن و منابعِ دست اول مسلمانان، اعم از شیعه و سنی آن را خواهد یافت.

در این مختصر برآنیم تا با آوردن چند نمونه از تصریحات علما و بزرگان اهل سنت، از هر گونه استبعاد و رد کردن این وقایع تلخ تاریخی، و هرگونه شبه افکنی در میان جوانان جلوگیری کنیم.

ابومحمد عبدالله بن مسلم بن قتیب دینوری (معروف به ابن قُتَیبَة) در گذشته سال 276 هجری، در کتاب خود بنام الامامة والسیاسة جلد اول صفحه  12، چاپ سوم، 2 جلد در یک مجلد، تحت عنوان کیفَ کانَت بیعة علی أبی طالب کرَّمَ الله وجهه (علی کرم الله وجهه چگونه بیعت کرد) با ذکر سند از عبدالله بن عبدالرحمن انصاری روایت کرده که گفت: همانا روزی ابوبکر از عده ای که از بیعت با او سرپیچی کرده و نزد علی جمع شده بودند، سراغ گرفت. پس عمر را به دنبال آنها ـ که در خانه علی [علیه السلام] جمع شده بودند ـ فرستاد، پس آنها از خارج شدنِ از خانه خودداری نمودند، در این هنگام عمر دستور داد که هیزم حاضر کنید و خطاب به اهل خانه گفت: «قسم به آن کس که جان عمر در دست اوست باید خارج شوید و الا خانه را با اهلش به آتش می کشم.» شخصی به عمر گفت: ای ابا حفض، آیا می دانی در این خانه فاطمه است؟! عمر گفت: اگر چه فاطمه در خانه باشد!

در همان کتاب جلد 1 صفحه 13 با ذکر سند می گوید: ... پس از چندی که گذشت عمر به ابوبکر گفت بیا تا نزد فاطمه [علیها السلام] برویم، چرا که ما او را به غضب درآورده ایم. پس به اتفاق یکدیگر نزد فاطمه [علیها السلام] رفته واز او اجازه ورود گرفتند، لکن فاطمه [علیها السلام] به آنها اجازه ورود نداد، ناچار نزد امیرالمومنین علی [علیه السلام] آمده و با او سخن گفتند، تا آنکه آنها را بر فاطمه [علیها السلام] وارد کرد. پس همین که آن دو نزد فاطمه نشستند، فاطمه صورت خود را به دیوار برگرداند.

در این هنگام آن دو به فاطمه [علیها السلام] سلام کردند، لکن او جواب سلام آنها را نداد، لذا ابوبکر شروع به سخن کرده و گفت: ای حبیبه رسول خدا آیا ما در مورد ارث پیامبر [صلی الله علیه وآله] و همچنین در مورد شوهرت تو را به غضب درآوردیم؟ فاطمه [علیها السلام] گفت: چه می شود تو را، که اهل و خانواده ات از تو ارث ببرند، لکن ما از محمد [صلی الله علیه وآله] ارث نبریم! سپس فاطمه [علیها السلام] گفت: آیا اگر حدیثی از پیامبر[صلی الله علیه وآله] را به یاد شما بیاورم قبول می کنید، و به آن اعتقاد پیدا می کنید؟ عمر و ابوبکر گفتند: آری. پس فاطمه [علیها السلام] گفت: شما را به خدا قسم آیا از پیامبر [صلی الله علیه وآله] نشنیدید که می گفت: «رضایت فاطمه، رضایت من و غضب فاطمه، غضب من است. پس هر کس فاطمه دختر مرا دوست داشته باشد، همانا مرا دوست داشته و هر کس فاطمه را راضی کند مرا راضی کرده است و هر کس فاطمه را به غضب آورد، همانا مرا به غضب آورده است».

عمر و ابوبکر گفتند: آری از پیامبر شنیدیم. فاطمه [علیها السلام] گفت: پس همانا من، خداوند و ملائکه را شاهد می گیرم که شما دو نفر مرا به سخط و غضب درآوردید و مرا راضی نکردید، و هرگاه پیامبر [صلی الله علیه وآله] را ملاقات کنم از شما دو نفر به او شکایت خواهم کرد. در این هنگام، ابوبکر شروع به گریه کرد در حالی که فاطمه [علیها السلام] گفت: به خدا قسم تو را (ابوبکر) در هر نمازی که بخوانم نفرین خواهم کرد.

ابن شهر آشوب سروی (درگذشته سال 588هجری) در کتاب المناقب خود جلد سوم صفحه 132 از کتاب المعارف ابن قتیبه دینوری در بیان ذکر اولاد فاطمه(سلام الله علیها) چنین نقل می کند؛ فرزندان فاطمه [علیها السلام] عبارتند از: حسن ،حسین، زینب، ام کلثوم و محسن[علیهم السلام] که همانا از ضربه قنفذ کشته شد. لازم به تذکر است که در چاپهای امروزی کتاب المعارف ابن قتیبه چنین آمده است: پس علی [علیه السلام] دارای چند فرزند شد به نامهای حسن، حسین، ام کلثوم و زینب کبری که مادرشان فاطمه [علیها السلام] دختر رسول خدا [صلی الله علیه وآله] بود، لکن محسن ابن علی در سن کودکی به هلاکت رسید!

ذهبی مورخ مشهور (در گذشته سال 748هجری) در کتاب خود بنام «لسان المیزان» جلد اول صفحه 268، شماره 824 تحت عنوان «احمد» با ذکر سند می گوید: «محمدبن احمد حماد کوفی» (از حافظین حدیث اهل سنت) گفته است: «بدون شک عمر چنان لگدی به فاطمه[علیها السلام] زد که محسن از او سقط شد».

عمر رضا کحاله از علمای معاصر اهل سنت، در کتاب خود بنام «اعلام النساء» چاپ پنجم بیروت سال 1404- قسمت حرف«فاء» فاطمة بنت محمد [صلی الله علیه وآله] با ذکر سند می گوید: تا آنکه ابوبکر از عده ای که از بیعت با او سر باز زده و تخلف کرده بودند و نزد علی بن ابیطالب [علیه السلام] جمع شده بودندٰ مانند عباس و زبیر و سعد بن عباده سراغ گرفت، و آنها در خانه فاطمه [علیها السلام] از بیعت با ابوبکر باز نشسته بودند. پس ابوبکر، عمر بن الخطاب را به سوی آنان فرستاد. عمر روانه منزل فاطمه [علیها السلام] شده و فریاد کشید و آنان را به خارج از خانه جهت بیعت فراخواند. آنان از بیرون آمدن خودداری کردند، در این هنگام عمر هیزم طلبیده و گفت: قسم به آن کس که جان عمر در دست اوست یا از خانه خارج می شوید و یا آنکه خانه را با اهلش به آتش می کشم. شخصی به عمر گفت: ای ابا حفض (کنیه عمر)، در این خانه فاطمه است! عمر گفت: اگر چه فاطمه در این خانه باشد، آن را به آتش می کشم!

یعقوبی در تاریخ خود جلد دوم صفحه 137 چاپ بیروت تحت عنوان «ایام ابی بکر» (دوران حکومتی ابوبکر) نقل می کند: زمانی که ابوبکر مریض شد، یعنی در همان مرضی که مرد، عبدالرحمن بن عوف به عیادت او رفته و از او پرسید: ای خلیفه پیامبر حالت چگونه است؟ ابوبکر گفت: همانا من بر هیچ چیز تأسف نمی خورم مگر بر سه چیز که انجام دادم و ای کاش انجام نداده بودم...اما آن سه چیز که انجام دادم و ای کاش انجام نداده بودم: ای کاش قلاده خلافت را به گردن نینداخته بودم.... ای کاش خانه فاطمه را تفتیش نکرده و مورد هجوم آن عده قرار نداده بودم، اگر چه با من اعلان جنگ می کردند.

احمدبن یحیی معروف به «بلاذری» در گذشته سال 279 هجری در کتاب خود بنام «انساب الاشراف» چاپ مصر جلد اول صفحه 586 تحت عنوان «امر السقیفة» (گزارشی از سقیفه) حدیث شماره 1184 می گوید: ابوبکر برای بیعت گرفتن از علی [علیه السلام] به دنبال وی فرستاد، پس علی [علیه السلام] بیعت نکرد. در این هنگام عمر با شعله ای آتش روانه ی خانه ی علی [علیه السلام] شد. فاطمه[علیها السلام] در پشت درب با او مواجه شده و گفت: ای پسر خطاب آیا تو را در حال آتش زدن خانه ام می بینم؟ عمر گفت: آری! و آن چنان به این عمل مُصر و محکم هستم، چنانکه پدرت بر دینی که آورده بود محکم بود.

بلاذری در همان کتاب، صفحه 587، حدیث شماره 1188 از ابن عباس روایت می کند: زمانی که علی [علیه السلام] از بیعت خودداری نمود و در خانه کناره گیری کرده بود، ابوبکر عمر را به سوی علی [علیه السلام] فرستاد و به وی دستور داد علی [علیه السلام] را با بدترین صورت نزد من حاضر کن! پس چون عمر نزد علی آمد، بین آن دو سخنانی رد و بدل شد. علی [علیه السلام] گفت: ای عمر بدوش که نیمی از آن مال توست، به خدا قسم آنچه امروز تو را چنین بر امارت و حکومت ابوبکر حریص کرده چیزی نیست جز آنکه فردا حکومت را به تو بسپارد!

ابن ابی الحدید معتزلی در شرح خود جلد بیستم صفحه 16 و 17 تحت عنوان ایراد کلام أبی المعالی الجوینی فی أمر الصحابه و الرد علیه(نقل اعتراضات أبی المعالی جوینی در امور صحابه و رد برآن) می گوید: اگر گفته شود که خانه فاطمه [علیها السلام] مورد هجوم واقع شد، و صیانتش شکسته شد به خاطر حفظ نظام اسلام و به خاطر جلوگیری از تفرقه مسلمانان، چرا که مسلمانان آن زمان از دین بر می گشتند و دست از اطاعت بر می داشتند، در جواب گفته می شود که: همین کلام و جواب را بدهید آنجا که در جنگ جمل هودج عایشه مورد هتک واقع شد (چرا که عایشه بر علیه خلیفه رسمی مسلملنان قیام کرده) و هودج او مورد حمله قرار گرفت تا آنکه ریسمان اطاعت پاره نشود و اجتماع مسلمین از هم نپاشد و خون مسلمانان به هدر نرود. پس وقتی که جائز باشد حمله به خانه فاطمه به خاطر امری که هنوز واقع نشده بود، بدون شک جائز است حمله به هودج عایشه به خاطر امری که واقع شده بود.

شهاب الدین احمد معروف به ابن عبد ربه اندلسی در کتاب العقد الفرید، جلد 4 صفحه 260 چنین می نویسد: علی[علیه السلام] و عباس و زبیر در خانه فاطمه [علیها السلام] نشسته بودند تا اینکه ابوبکر، عمر را فرستاد تا آنان را از خانه فاطمه [علیها السلام] بیرون کند، و به او گفت اگر بیرون نیامدند با آنان نبرد کن. عمر ابن خطاب با مقداری آتش به سوی خانه فاطمه رهسپار شد تا خانه را به آتش بکشد. در این هنگام فاطمه [علیها السلام] با او روبرو شد و گفت: ای فرزند خطاب آمده ای خانه ما را بسوزانی! عمر گفت: بلی، مگر اینکه شما نیز آن کنید که امت کردند(بیعت با ابوبکر)

ادامه ی تحرکات ضد شیعی رییس شورای عالی فتوای لیبی

این فتوای الغریانی در خصوص سوال وزرات کشور از موضع او پیرامون ازدواج برخی از زنان و مردان لیبیایی با شیعیان و مسیحیان صادر شده است. این منبع افزود که وزارت کشور این فتوا را پذیرفته، اما اجرای آن بر عهده ی دارالإفتاء نیست بلکه خود مقامات باید آن را عملی کنند.

"صادق الغریانی" مفتی و رییس شورای عالی فتوای لیبی در یک نامه به وزارت امور اجتماعی لیبی از دولت این کشور خواست ازدواج با اتباع خارجی را ممنوع اعلام کند زیرا اخیرا ارتباطاتی بین اتباع لیبی و تبعه های کشورهای دیگر از جمله شیعیان و مسیحیان دیده شده است.

یکی از مسئولان شورای عالی فتوای لیبی اعلام کرد که این فتوای الغریانی در خصوص سوال وزرات کشور از موضع او پیرامون ازدواج برخی از زنان و مردان لیبیایی با شیعیان و نصاری صادر شده است. این منبع افزود که وزارت کشور این فتوا را پذیرفته، اما اجرای آن بر عهده ی دارالإفتاء نیست بلکه خود مقامات باید آن را عملی کنند.
شایان ذکر است که صادق الغریانی، چند ماه پیش ایران را به تلاش برای گسترش مذهب تشیع در کشورش متهم کرد. الغریانی در مصاحبه با نشریه انگلیسی زبان "لیبیا هرالد" گفته بود: "ایران نقشی مشکوک در شهرهای لیبی ایفا می کند و تلاش دارد تا مذهب تشیع را در این کشور گسترش دهد.
همچنین هیأت علمای لیبی، در یک  بیانیه از اعضای کنگره ملی لیبی و همچنین دولت موقت خواسته بودند که به وظایف خود در این خصوص عمل کرده و هر چه زودتر قوانینی برای مقابله با این مساله وضع کنند اما در این بیانیه در باره علت مبارزه با مذهب شیعه توضیحی نداده بودند و همچنین هیچ مدرک مستندی ارائه نشده بود.