حتماً می دانید که قیامتی در کار است. این را در جای
جای قرآن می توانید ببینید و بخوانید. مثلاً «قسم به روز قیامت!»(1) یا
«آن واقعه ای که در آمدن آن هیچ دروغی نیست، وقتی اتّفاق بیفتد، بالابرنده
ی [مقامها] و پست کننده است.»(2) یا «از تو در باره ی قیامت مى پرسند
[که] وقوع آن چه وقت است؟ بگو: فقط پروردگار من می داند و جز او [هیچ
کس] آن را در وقتش آشکار نمى گرداند. [این حادثه] بر آسمانها و زمین
سخت است، جز به صورت ناگهانی به شما نمى رسد.»(3)
همچنین هشدار دادن، درباره ی قیامت را می توانید
در دعوت همه ی پیامبران الهی (علیهم السلام) بخوانید. از حضرت آدم(علی
نبینا و آله و علیه السلام) تا حضرت خاتم (صلی الله علیه و آله)!
حالا
ما به شما چیزی را می گوییم که جز شیعیان، کسی از آن خبر ندارد؛ لااقل
دیگران از زبان شیعیان آن را شنیده اند و نقل می کنند. همچنین، ماجرایی است
که به نفع شیعیان اتّفاق می افتد و به شدّت به ضرر دشمنان اهل بیت(ع) است.
این ماجرا نیز در قرآن و در زبان پیامبران الهی و ائمّه معصوم(ع)، آمده
است و وقوعش نیز حتمی است. واقعه ای که پیش از واقعه ی قیامت اتّفاق می
افتد و در آن، اتّفاقی مشابه با برپایی رستاخیز صورت می پذیرد. این واقعه ی
بزرگ در هنگامه ی ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه) رخ می دهد و نامش:
«رجعت» است.
امّا رجعت چیست؟
رجعت چیست؟کلمه
ی رجعت، عربی است و به معنای بازگشت است. امّا اصطلاح آن برای این واقعه
به کار می رود: «بازگشت برخی از مردگان به دنیا، در وقت ظهور حضرت
مهدی(عج)، پیش از قیامت که به وسیله ی آن، خداوند گروهی را که تا آن زمان
در مظلومیت به سر می بردند، عزیز می کند و عدّه ای که تا آن زمان ظلم می
کردند، بر زمین خواهد زد.»(4)
رجعت از اعتقادات خاصّ شیعیان است و
در زمان امام صادق(علیه السلام) رمز بین شیعیان بود. اگر کسی از آن می
دانست، حتماً شیعه بود و مَحرم راز. وگرنه در آن شرایط خفقان آور، نمی شد
دوست و دشمن را از هم تشخیص داد.(5)
نکته ی مهم در رجعت این است که
بازگشت از قبر، برای همه و عمومی نیست. بلکه تنها گروهی از مردم برمی
گردند. امام صادق(ع) فرمودند: «...در رجعت مؤمن خالص، و کافر خالص و آنان
که [مستحقّ عذاب خداوند بودند ولی] به عذاب خدا نمرده اند، برمى
گردند.»(6)
در مطلب بعدی بخوانید: «رجعت و قیامت چه نسبتی با هم دارند؟»؛ ان شاء الله.
پی نوشت:1. سوره ی قیامت، آیه ی 1.
2. سوره ی واقعه، 1-3.
3. سوره ی اعراف، آیه ی 187.
4. این تعریف با اندکی تغییر از کتاب «اوائل المقالات» شیخ مفید، ص 89 آورده شده است.
5. ضمیری، محمد رضا، «رجعت؛ یا بازگشت به جهان»، تهران، موعود، چاپ ششم، 1389، ص 16.
6. شیخ حرّ عاملى، محمّد بن حسن، «الإیقاظ من الهجعة بالبرهان على الرّجعة»، تهران، نوید، چاپ اوّل، 1362، ص 247.