درانتظارمنجی

درانتظارباران نیست آنکه بذری نکاشته

درانتظارمنجی

درانتظارباران نیست آنکه بذری نکاشته

سه راهکار آیت‌الله جوادی برای برخورد با سلفی‌ها

یکی از اساتید حوزه علمیه قم با ناکافی دانستن نهادهای متولی گفت‌وگوی میان ادیان و مذاهب گفت: اسلام به ما دستور داده که هم محلی فکر کنیم، هم منطقه‌ای و هم بین المللی که ما در نگاه سوم ضعف داریم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، علی اکبر ولایتی دبیر کل مجمع بیداری اسلامی و هیئت همراه با حضور در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با آیت الله جوادی آملی دیدار و گفت‌وگو کردند.
در این دیدار آیت الله جوادی آملی در سخنانی با تاکید بر تقویت نهادهای بین المللی داخلی برای گسترش گفت‌وگو میان ادیان و مذاهب گفت:  از آنجا که اسلام حی قیوم است هم انسان‌ها را بیدار می‌کند و هم زنده نگه می‌دارد، ممکن نیست کسی که اسلامی فکر می‌کند، بخوابد و یا اگر از خواب بیدار شد حیات قائم و طیّب نداشته باشد.
وی با ناکافی دانستن نهادهای متولی گفت‌وگوی میان ادیان و مذاهب بیان کرد: نهادهایی که الان هست لازم است اما کافی نیست، اسلام به ما دستور داده که هم محلی فکر کنیم، هم منطقه‌ای و هم بین المللی که ما در نگاه سوم ضعف داریم.
آیت الله جوادی آملی ادامه داد: دین می‌گوید اگر می‌خواهید در زمین زندگی کنید باید امنیت داشته باشید و الان که کل جهان به هم وابسته است امنیت هر کشوری در سایه امنیت دیگری آرمیده است.
وی با اشاره به آیات هفت و هشت از سوره مبارکه ممتحنه خاطرنشان کرد: ما باید یک اجلاس بین المللی انسانی داشته باشیم و نه تنها اسلامی چرا که طبق این آیات نورانی ما می‌توانیم حتی با کفاری که علیه مسلمانان اقدام ستیزجویانه انجام نمی‌دهند و دست به تحریک دیگران نمی‌زنند زندگی مسالمت آمیز داشته باشیم که ما نهاد متولی این امر را نداریم.
وی با بیان سه راهکار در برخورد با گروه‌های سلفی و تکفیری اظهار کرد:  در مورد سلفی‌ها و تکفیری‌ها ما باید سه کار انجام دهیم، یک کار علمی باید داشته باشیم، یک کار علمی ـ سیاسی باید داشته باشیم و یک کار سیاسی محض.
استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر ضرورت رعایت احترام مقدسات دیگر ادیان و مذاهب گفت:  اگر اصل دین بر این است که مقدسات هر کشوری را محترم بشماریم این نکته باید در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها به عنوان یک اصل رعایت شود، اما مباحث و مجادلات علمی سر جای خودش محفوظ است.
وی با اشاره به تحریکات بیگانگان در کشتار شیعیان در کشورهای عراق و پاکستان، ارتباط گسترده علمی با علمای دیگر ادیان و مذاهب را مورد توصیه قرار داد و اذعان داشت: باید مراقب اختلاف افکنان بود و راه علمی و عقلانی را در برخورد با مخالفان طی کرد.
در ابتدای این دیدار علی اکبر ولایتی دبیر کل مجمع بیداری اسلامی با ایراد گزارشی از فعالیت‌های دبیرخانه مجمع بیداری اسلامی از برگزاری نشست جهانی علمای جهان اسلام و بیداری اسلامی با مشارکت حوزه علمیه قم و دبیرخانه مجمع بیداری اسلامی در سال 92 خبر داد.

دعا و نمازخواندن پیش از مسافرت

حضرت امام رضا علیه السلام در حدیثی آداب مسافرت را بیان کردند.
 امام رضا علیه السلام فرمودند: هرگاه خواستی به مسافرت روی خانواده خود را گرد آور و دو رکعت نماز بخوان و بگو «خدایا دینم و خود و خانواده و زن و فرزندم را به تو می‌سپارم».

متن حدیث:

قال الرضا علیه السلام:و اذا اردت سفرا فاجمع اهلک و صلّ رکعتین و قل اللهم انی استودعک دینی و نفسی و اهلی و ولدی و عیالی.


«مستدرک الوسائل،ج 2 ،ص25»

چه کنیم که میان ما و خدا حجابی قرار نگیرد

آیت‌الله ضیاءآبادی از اساتید اخلاق تهران می‌گوید: ای خانم مسلمان! ای مرد مسلمان! اگر امروز بین خود و نامحرم حجاب قرار ندهی، فردا از خدا در حجاب خواهی بود.

آیت‌الله سیدمحمد ضیاءآبادی از هم‌دوره‌ای‌‌های آیت‌الله مجتهدی تهرانی و از شاگردان برجسته آیت‌الله العظمی بروجردی و امام خمینی(ره) است.
کلاس‌های اخلاق وی دوشنبه‌شب‌ها در مسجد علی‌بن حسین(ع) منطقه دربند (خیابان شهید زمانی، کوچه شهید شفیعی) برگزار می‌شود.
در ادامه، مباحث اخلاقی آیت‌الله ضیاءآبادی با استناد به کتاب «بنای بندگی، صفای زندگی» برای عموم علاقه‌مندان منتشر می‌شود.

در آیات قرآن کریم از بیماری قلب به سه عبارت تعبیر شده که شایان تأمل و تدبر است. آن سه عبارت: «رین» و «طبع» است و «قفل». یک جا می‌فرماید: «کَلَّا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِم مَّا کَانُوا یَکْسِبُونَ» نه، چنان نیست که آنان پیش خود می‌پندارند بلکه اعمال زشتشان سبب شده که حالت «رین» بر صفحه‌ قلبشان نشسته و آیینه‌ قلب را از صلاحیت انعکاس نور حق انداخته است! در نتیجه روز قیامت که روز تجلی نور جمال خداست.
«کَلَّا إِنَّهُمْ عَن رَّبِّهِمْ یَوْمَئِذٍ لَّمَحْجُوبُونَ»؛
نه، آنها از مشاهده‌ نور جمال پروردگارشان در حجاب هستند.
ملاحظه می‌فرمایید در آیه‌ شریفه، اعمال بد آدمیان را سبب پیدایش «رین» قلب در دنیا و حجاب از خدا در آخرت ارائه فرموده است ولی تأسف‌بار اینکه ما، نه معنای «رین» قلب در دنیا را درک می‌‌کنیم و نه عذاب دردناک محجوبیت از خدا و محرومیت از مشاهده‌ جمال خدا در آخرت را که فرموده است: «یَا أَیُّهَا الْإِنسَانُ إِنَّکَ کَادِحٌ إِلَى رَبِّکَ کَدْحًا فَمُلَاقِیهِ» ای انسان! تو برای دیدار خدایت به راه افتاده‌ای و بین راه خود را با جماد و نبات و حیوان سرگرم ساخته‌ای و اصلا مقصد اصلی را فراموش کرده‌ای!

آن روز که سفر به پایان رسید و هنگام دیدار محبوب مقصود فرا رسید، تو را به خود راه نمی‌دهند و می‌گویند: «کَلَّا إِنَّهُمْ عَن رَّبِّهِمْ یَوْمَئِذٍ لَّمَحْجُوبُونَ» دور کنید این نالایقان را که در دنیا به غیر من عشق می‌ورزیدند! امروز نیز از من در حجاب و از دیدار من محرومند. آنجاست که آتش دوری از محبوب از عمق جانشان شعله می‌کشد که:

«یَا حَسْرَتَى علَى مَا فَرَّطتُ فِی جَنبِ اللَّهِ وَإِن کُنتُ لَمِنَ السَّاخِرِینَ»؛
«ای افسوس که عمری در کنار خدا بودم و در حال غفلت از خدا و بی‌اعتنایی نسبت به ساحت اقدسش عمرم را سپری کردم و همانا که من از مسخره کنندگان بودم».
اینک که مهلتی باقی است این ندا را که از حلقوم منادیان راه حق بلند است بشنویم که: ای مدعیان پیروی از قرآن! اندکی به هوش بیایید و خود را به مهلکه‌ محجوبیت از خدا نیفکنید.
ای خانم مسلمان! اگر امروز، خودت را از مرد نامحرم در حجاب نگیری، فردا از خدا در حجاب خواهی بود! ای مرد مسلمان! اگر امروز بین خود و زن نامحرم حجاب قرار ندهی، فردا از خدا در حجاب خواهی بود. چه می‌شد ای خدا که ما این سخنان تکان دهنده‌ تو را به گوش دل می‌شنیدیم؟ اولاً مقاصد آنها را می‌فهمیدیم و سپس با زندگی خود تطبیق می‌کردیم و پی به کم و کاستی‌های خود می‌بردیم و تا در تنگنای مرگ و لحد قرار نگرفته‌ایم، به اصلاح خود می‌پرداختیم. آخر این ندای خدا حق است که می‌گوید:
«وَاعْلَمُواْ أَنَّکُم مُّلاَقُوهُ»؛
«این را بدانید و باورتان بشود که شما یک روز، ملاقاتی با من خواهید داشت».
آن روز اگر پرده میان خود و شما انداختم و شما را به خودم راه ندادم، نگویید ای عجب! چرا چنین د و چرا ما از دیدار خود محروم کردند، آخر من قانون دارم و شما را از قانون خود با خبر ساخته بودم و گفته بودم اعمال بد شما، سبب پیدایش «رین» و چرک در صفحه‌ قلب شما می‌شود
«کَذَلِکَ یَطْبَعُ اللَّهُ عَلَى کُلِّ قَلْبِ مُتَکَبِّرٍ جَبَّارٍ»؛
این چنین مهر بر دل‌های مستکبران جبار نهاده می‌شود.
«أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا»؛
قفل بر دل‌هایی زده می‌شود که در دنیا از درک حقایق و معارف محروم و در آخرت هم از لقا و دیدار خدا محجوب می‌شوند! اعلام کرده بود که:
«یَوْمَ لَا یَنفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ، إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ»؛
روزی (در پیش دارید) که آن روز نه مالی نافع به حال کسی خواهد بود و نه فرزندانی! تنها کسی می‌تواند آن روز به حضور من راه یابد که با قلبی سلیم آمده باشد.
قلبی سالم سالم از هر گونه «رین» و «طبع» از رذایل خُلقیّه و عملیه، قلبی که پیوسته به روی قرآن من گشوده بود و هیچ گاه از پذیرفتن احکام و معارف آسمانی آن دریغ نمی‌ورزیده است. ولی یاللاسف که ما نه معنای «رین» و «طبع قلبی» را خوب می‌فهمیم و نه درباره‌ «قفل شدن» قلب به روی قرآن، خوب می‌اندیشیم.

6 جمادی الاولی

جنگ موته
در سال 7  یا 8 هجرت در چنین روزی جنگ موته به  وقوع پیوست و جعفر بن ابی طالب در سن 41 سالگی به شهادت رسید. تعداد مسلمین در این جنگ سه هزار نفر و تعداد کفار صد هزار نفر بود. در این جنگ پیامبر (صلی الله علیه واله) و حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) حضور نداشتند و آن حضرت سه امیر به ترتیب بر لشکر قرار دادند و فرمودند: هریک شهید شدند دیگری امیر لشکر باشد. جعفربن ابی طالب، زید بن حارثه، عبدالله بن رواحه.
جعفر اولین مردی بود که بعد از امیرالمومنین (علیه السلام)به امر جناب ابوطالب پشت سر پیامبر (صلی الله علیه وآله) نماز خواند. او از برادرش امیرالمومنین (علیه السلام) ده سال بزرگ تر بود. در روز فتح خیبر جعفر به همراه همسرش و دیگر مسلمانان به مدینه آمدند و پیامبر (صلی الله علیه وآله) از آمدن آنان بسیار خوشحال شدند و فرمودند: نمی دانم به کدام خوشحال تر باشم: به فتح خیبر یا به آمدن جعفر؟!(1)
منابع:

1- منتخب التواریخ: ص 58-57. سیری درنهج البلاغه(ابن ابی الحدید): ج 2 ص 410-414.

بازگشایی حرمین عسگریین (ع)

پس از طی بخشی از مراحل بازسازی، درب‌های حرمین عسگریین(ع) به روی زائرین گشوده شد.