درانتظارمنجی

درانتظارباران نیست آنکه بذری نکاشته

درانتظارمنجی

درانتظارباران نیست آنکه بذری نکاشته

یکتایی تو عروس خدا...

 هر چند تو تنها دختری بودی که پیراهن عروسی ات را در شب ازدواج بخشیدی، امّا بانو، تو نه همچون شاهزادگان و دختران کسرایان، بلکه به شکوه هر چه تمام تر به خانه ی علی(علیه السلام) وارد شدی. گویی خداوند جز تو زنی و جز علی(ع) مردی در عالم نداشت و گویی جز شما، زوجی این چنین کفو و هم تراز پیدا نمی شد.(1) و البتّه چنین بود بانو؛ اگر غیر از این بود، آیا خداوند عقد تو و علی(ع) را در آسمان ها می بست؟ عقدی که هزاران فرشته شاهدش بودند.(2)

تو آنچنان که شایسته ی والا مقامی ات بود به خانه ی علی(ع) وارد شدی؛ ای بتول! ای طاهره! ای مطهّره! دوشادوش تو زنان هلهله کنان، نه آن که ترانه بخوانند که تکبیر می گفتند.(3) بانو باید هم چنین می کردند که ساقدوشان تو جبرائیل امین(ع) و میکائیل مقرّب(ع) بودند و میهمانانت، هفتاد هزار فرشته از عرش.(4)

میهمانان عروسی تو، فقط اهالی عرش نبودند. علی(ع)، آن تازه داماد شاد از پیوند با تو، وقتی به سرای مسجد النّبی رسید، از شرم آنکه مبادا کسی ولیمه ی عروسی دختر رسول الله(صلی الله علیه و آله) را نخورد، همه را دعوت کرد. در عروسی تو بانو، تمام مسلمانان شاهد بودند که چگونه سفره ای که یک دیگ بیشتر نداشت، به شهری نان و گوشت داد.(5) و این تنها برکت سفره ی تو نبود بانو!

ای مبارکه! تو مادر پربرکت ترین خانواده ی عالم بودی؛ تو؛ مادر دو نور، همسر نور، فرزند نوری؛ بی جهت نیست که ازدواج تو نورٌ عَلَی نور بود.
بانو! برکت این خانواده از تو بود؛ نبود؟ مگر نه آنکه تو خیر کثیری؟ ای کوثر رسول...!

پی نوشت:
1. برگرفته از این روایت از امام صادق(علیه السلام) که خداوند جلب و علا فرمود: اگر علی(علیه السلام) نبود، کفوی در زمین برای فاطمه(علیها سلام) نمی بود.» (ابن بابویه، محمد بن على، الأمالی، تهران، چاپ ششم، 1376، ص592.)
2. این روایت در هنگامه ی ازدواج حضرت زهرا و حضرت علی(علیهما السلام) از رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) نقل شده است که خطاب به مولی الموحدین(علیه السلام) فرمودند: « خداوند فاطمه را به شما تزویج کرده است، و براى این عقد هزاران هزار فرشته را گواه گرفته، و به درخت طوبى وحى فرستاده که بر این فرشتگان درّ و یاقوت نثار کند، حور العین این درّ و یاقوت‏ها را تا روز قیامت به همدیگر هدیه میکنند.» (طبرسى، فضل بن حسن، زندگانى چهارده معصوم علیهم السلام / ترجمه إعلام الورى - تهران، چاپ: اول، 1390 ق. ص 225.)
3. طوسى، محمد بن الحسن، الأمالی،  قم، چاپ: اول، 1414ق. ص257.
4. طبرسى، فضل بن حسن، زندگانى چهارده معصوم علیهم السلام، همان.
5. مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، زندگانى حضرت زهرا علیها السلام ( ترجمه جلد 43 بحار الأنوار) ترجمه روحانى - تهران، چاپ: اول، 1379، ص: 424.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد