درانتظارمنجی

درانتظارباران نیست آنکه بذری نکاشته

درانتظارمنجی

درانتظارباران نیست آنکه بذری نکاشته

اهمیت شناخت ظاهر امام

اگر بین احادیث و روایات مهدوی یک جست و جوی کوتاه داشته باشیم، خواهیم دید که قسمت عمده ای از آنها مربوط است به توصیف ظاهر امام زمان (عج) و اوضاع و احوال مربوط به دوره ی ظهور و ویژگیهایی که منحصر است به ایشان. از زمان پیامبر (ص) تا پدر بزرگوار ایشان (ع)، همه ی معصومین ما سعی کرده اند که توصیفاتی از ظاهر حضرت مهدی (عج) ارائه دهند. اما آیا تا به حال فکر کرده اید که دلیل این توصیفات از ظاهر ایشان چیست؟ اصلا چرا این همه تلاش برای شناساندن ظاهر حضرت (عج) به ما شده است؟ با ما باشید تا با برخی از این دلایل آشنا شویم.

ضرورت شناخت
«اگر خداوند به بنده ای هزار سال عمر بدهد و او تمام این مدت را مابین رکن و مقام و مابین قبر و منبر پیامبر (ص) –که باحرمت ترین مکانهای زمین اند- به عبادت بپردازد و سرانجام مظلومانه سرش بریده شود، [ولی] خدا را به غیر ولایت ما دیدار کند، برخدا سزاوار است که او را به رو در میان آتش جهنم بیفکند.» (1)

این جمله نیز از رسول اکرم(ص) منقول است: «قسم به کسی که جان محمد در دست اوست ... اگر بنده ای به قدر هفتاد پیامبر عمل صالح بیاورد، اما ولایت من و ولایت اهل بیتم را نداشته باشد، مورد قبول خدا واقع نمی شود.» (2)

این احادیث و روایات و امثال اینها، به خوبی اهمیت ولایت و پیروی از ائمه (ع) را نشان می دهند. تکلیفی که بر عهده ی ماست و حتی نمازمان بدون این اعتقاد، ارزشی ندارد. اما این ولایت داشتن، که این قدر ضروری است، باید با شناخت همراه باشد. شناخت که نباشد، ولایت هم بی معنی است. پس شناختن پیامبر (ص) و امامان (ع)، قدم اول در ولایت است.
حالا که باید ولی خدا را بشناسیم، پس باید همه ی اوصافش را بشناسیم، هم اوصاف ظاهری و هم اوصاف باطنی؛ زیرا نمی شود درون کسی را بشناسیم، بدون اینکه بدانیم کیست و چه خصوصیاتی دارد.

فواید دانستن اوصاف ظاهریجدای از اینکه شناخت، چه ظاهری و چه معنوی، یک ضرورت است و اگر اماممان را نشناسیم، جاهل از دنیا خواهیم رفت، این شناخت و بیان ویژگیهای ظاهری در کلام معصومان (ع)، فوایدی هم دارد، از جمله:

    اثبات حقانیت: فرض کنید کسی یک واقعه را پیش بینی کند و دقیقا همان امر اتفاق افتد. این قضیه باعث می شود که به آن فرد و گفته هایش اعتماد کنیم و او را در آن زمینه قبول داشته باشیم. یکی از فواید توصیفات معصومان (ع) ما از امام زمان (عج) هم این است که در زمان ظهور، وقتی تمام ویژگیهای گفته شده در شخص ایشان دیده می شود، حقانیت سخنان ائمه (ع) در این باره هم بر همگان روشن می شود. پیش بینی دقیقی از منجی آخرالزمان که حتی به جزئی ترین خصوصیات هم اشاره کرده است و راه را برای معاندان و بهانه های بنی اسرائیلیشان می بندد.

    شناخت مدعیان دروغین: کم نبودند کسانی که در طول این مدت، ادعای منجی بودن کرده اند و خواسته اند کیسه شان را از این راه پر کنند. اگر مردم کمی، فقط کمی از این ویژگیها آگاه بودند و می دانستند که «امام» کیست و چه خصوصیاتی دارد، هرگز فریب آنها را نمی خوردند و راه حق را به بی راهه نمی فروختند.

    مقدمه برای شناخت معنوی: دانستن ویژگیهای ظاهری هر شخصی، تا حدی ما را کمک می کند تا ویژگیهای درونی او را هم بشناسیم. وقتی هیچ تصوری از ظاهر شخصی نداشته باشیم، برایمان سخت است که با او ارتباط درونی برقرار کنیم و بخواهیم درون او را درک کنیم. وقتی یک کتاب را می خوانیم، نویسنده سعی می کند شخصیت داستان را به تصویر بکشد تا خواننده بتواند او را بهتر بفهمد و ارتباط بهتری برقرار کند. این دقیقا به این خاطر است که ما هرچه قدر تصور دقیق تری از شخص داشته باشیم، او را بهتر خواهیم شناخت.

وظیفه ای که امروز داریم، شناخت است و پیروی کردن. به امید روزی که با چشمان خودمان جمال آقایمان را ببینیم و از نورانیت گفته شده در چهره شان، نورانی شویم.

پی نوشت:
1.    امام صادق (ع)؛ بحارالانوار، ج 27، ص 179.
2.    همان، ص 172.

نظرات 2 + ارسال نظر
شیخی سه‌شنبه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 11:38 ب.ظ

سلام
نوشته هاتم به خودت نمیاد
مثل حرفات
امیدوارم منافق نباشی سید

خدا عاقبتمون رو ختم بخیر کنه

یه نفر جمعه 12 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 08:50 ب.ظ

خانم یا اقای شیخی
حرف دل من رو شما گفتی
کاشکی اشخاصی که توی این حیطه کار میکنند عملشون هم صادقانه و درست باشه
اگه نمیتونی ادای اشخاص مومن رو درنیار حداقل

همه دارند به اوضاع دلم میخندند
بخدا مست نکردم، نجفم دیر شده

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد