بصائر از حمران از ابو جعفر(علیه
السلام) آورده است : وقتى خداوند خلایق را آفرید ، آبى گوارا و نیز آبى
شور و تلخ را به وجود آورد . سپس هر دو را مخلوط کرد ، آنگاه از روى زمین ،
گلى را برگرفت و آن را بسیار مالاند ، پس به اصحاب یمین ( یاران دست راست
که مانند انبوه مورچگان بودند ) فرمود : به سلامت رو به بهشت آورید . بعد
به انبوه اصحاب شمال ( یاران چپ ) فرمود : رو به آتش جهنم ببرید که
اهمیتى به شما نمى دهم . سپس فرمود : آیا پروردگار شما نیستم ؟ گفتند :
چرا ، گواهى دادیم ، مبادا روز قیامت بگویید از این امر غافل بودیم . (
اعراف/172 ) .سپس براى پیامبران عهد وپیمان گرفت وفرمود : آیا پروردگار شما
نیستم؟ آیا این محمد رسول خدا و این على امیر مؤمنان است ؟ گفتند: بلى ،
نبوت برایشان ثابت شده است. آنگاه براى اولواالعزم میثاق ستاند و فرمود :
آیا پروردگارتان نیستم و محمد رسولم و على امیر مؤمنان و جانشینان پس از وى
، والیان امر و نگه داران علمم نیستند ؟ نیز با مهدى دینم را نصرت و یارى
مى دهم ; به وسیله او دولتم را آشکار مى کنم; با وجودش، از دشمنانم انتقام
مى گیرم وبندگان مرا مى پرستند ، چه خوش داشته باشند و چه نداشته باشند ؟
گفتند : اى پروردگار ! پذیرفتیم و بر این مطلب گواه و شاهدیم !
حضرت آدم نپذیرفت و انکار هم نکرد اما براى پنج اولواالعزم ، درباره مهدى
عزم جزم شد اما آدم تصمیم نداشت او را بپذیرد ، که خدا در این باره مى
فرماید : « به یقین پیش از این با آدم پیمان بستیم ، ولى آن را فراموش کرد و
براى او عزمى استوار نیافتیم » (طه/115) . مقصود آن است که پیمان را ترک
گفت . پس خدا به آتش دستور داد که شعله کشید ، سپس به اصحاب شمال ( یاران
چپ ) فرمود : داخل آتش شوید ، اما آن را ترسناک دیدند و از آن دورى کردند .
خدا به اصحاب یمین ( یاران دست راست ) فرمود: داخل آتش شوید ، که وارد آن
شدند و بر آنان سرد و سلامت بود . یاران چپ گفتند : پروردگارا ! عذر ما را
بپذیر و فرصتى دیگر به ما بده ، خدا فرمود : عذرتان را پذیرفتم ، بروید و
وارد آتش شوید اما باز ترسیدند ، در اینجا بود که طاعت و معصیت و ولایت
ثابت و معلوم گردید . مانند روایت در کافى 2/8 با تفاوتى اندک ; مختصر البصائر /154 ; اثبات الهداة 1/461 ; بحار الانوار 26/279 .
اگر
روایت صحیح باشد ، شایسته است انتساب مطلب به آدم(علیه السلام)مربوط به
زمان پیش از آمدن وى به دنیا باشد ، یعنى قبل از آن که خدا او را برگزیده ،
پیامبرى معصوم قرارش بدهد .