درانتظارمنجی

درانتظارباران نیست آنکه بذری نکاشته

درانتظارمنجی

درانتظارباران نیست آنکه بذری نکاشته

افزایش فرار دختران در عربستان

درپی شدت گرفتن آسیب ها و مشکلات اجتماعی در عربستان، پدیده دختران فراری در این کشور وارد مرحله تازه ای شده و بر تعداد این دختران روز به روز افزوده می شود.

به گزارش شبکه خبری العالم، مشکل فرار دختران از مهمترین مشکلات و مسایلی است که جامعه عربستان گرفتار آن شده است.
نهادهای ذیربط و دستگاههای امنیتی عربستان موارد زیادی از فرار دختران را به ثبت رسانده اند.
پژوهشگران اجتماعی علت وجود پدیده دختران فراری را به سخت گیریهای خانواده و کمبود عاطفی بویژه در سنین نوجوانی نسبت می دهند.
دراین خصوص، ریاست کل مرکز پژوهش و مطالعات وابسته به هیات امر به معروف و نهی از منکر عربستان اخیرا کتابی را با موضوع فرار دختران و علل و پیامدها و راههای حل این معضل منتشر کرده است.
همچنین کتاب دیگری برای بررسی علل فرار دختران از خانه ها درعربستان منتشر شده است.
هیات امر به معروف و نهی از منکر عربستان در پژوهش خود، تاریخ بروز این مشکل و دیدگاههای مختلف و میزان گستردگی آن و نیز جنبه ساختاری و اجرایی در حل این مشکل را بررسی کرده است.
شیخ بسام بن سلیمان مدیر کل مرکز پژوهشها و مطالعات هیات امر به معروف و نهی ازمنکر عربستان با اذعان به وجود پدیده دختران فراری در این کشور در گفتگو با پایگاه خبری شبکه تلویزیونی سعودی العربیه تصریح کرد: افزایش بروز پدیده دختران فراری هیات امر به معروف و نهی از منکر را به تحقیق و بررسی و یافتن راه حلهایی فوری واداشت زیرا این مساله یک مشکل اجتماعی به شمار می رود که نیاز به بررسی و تامل دارد.
عبدالله یوسف عضو هیات مدرسان دانشگاه محمد بن سعود نیز به پایگاه خبری شبکه تلویزیونی سعودی العربیه گفت: صرف فکر کردن دختران به فرار از خانه نیاز به بررسی و تحقیق دارد زیرا نشان دهنده وجود مشکل است و وجود این پدیده ناشی از برخورد شدید و خشن با دختران و عدم درک و آگاهی خانواده ها از مراحل نوجوانی است.
دکتر عوض ردادی پژوهشگر اجتماعی با اشاره به اینکه بیشترین موارد فرار دختران در مناطق ریاض و مکه مکرمه ثبت شده است، گفت که علت این امر به جمعیت زیاد دو منطقه و سکونت افراد دارای تابعیت های غیر سعودی در آنجا بازمی گردد.
وی افزود: در شهرهای ریاض، احسا، مکه مکرمه و ابها چهار مرکز برای پناه دادن به دختران فراری وجود دارد.
ردادی خاطرنشان کرد: از مهمترین علل شیوع پدیده دختران فراری در عربستان، عدم درک نیازهای عاطفی دختران توسط خانواده ها و بی توجهی خانواده ها به آینده دختران خود است.
وی افزود: بسیاری از خانواده ها با سختگیری مانع از ازدواج دختران خود می شوند که این امر باعث می شود تا دختران به فرار از خانه بیاندیشند.
** علل اصلی و بنیادی فرار دختران در عربستان
سعاد فضلی کارشناس و پژوهشگر اجتماعی گفت: علل اصلی و مهمی برای فرار برخی دختران از خانه های خود وجود دارد که از مهمترین آنها، عدم وجود ارتباط میان افراد خانواده و سختگیریهای والدین مانند توبیخ و تنبیه بدنی، کمبودهای عاطفی و وادار کردن دختران به ازدواجهای اجباری است که این امر نه فقط موجب فرار دختران بلکه ممکن است به خودکشی آنها بینجامد.
** هشدار درباره بحرانی تر شدن وضعیت
دکتر علی حناکی مدیر کل امور اجتماعی در مکه مکرمه در اظهارات مطبوعاتی خود درباره مساله فرار دختران هشدار داد و گفت: اگر این مساله حل و فصل نشود، پدیده فرار دختران در جامعه عربستان گسترش خواهد یافت و روز به روز بزرگتر خواهد شد.

خداوند چگونه قلب‌ها را زینت می‌کند؟

محبوب کردن ایمان در دل مؤمنین به این معناست که خدای تعالی ایمان را به زیوری آراسته که دل های شما را به سوی خود جذب می‌کند به طوری که دل های شما به آسانی دست از آنها برنمی‌دارد و از آن رو به سوی چیزهای دیگر نمی‌کند .

ثمرات ایمان از نگاه قرآن
قرآن که کلام خدا و وحی است ، بالغ بر 530 مورد درباره «ایمان» و دیگر مشتقات آن به گفتگو پرداخته است و این خود نشانه‌ی عظمت ایمان و اهمیّت والای آن در زندگی انسان در دنیا و آخرت می‌باشد. در ادامه به برخی از این آیات اشاره‌ای خواهیم داشت:
1- زیبا جلوه دادن ایمان در قلوب مؤمنان
این خداوند است که ما را نسبت به خودش به شکل زیبا جلوه داده و ایمان به خود را برای قلوب ما پسندیده قرار داده است:
«وَ لَکِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَیْکُمُ الْایمَانَ وَ زَیَّنَهُ فىِ قُلُوبِکم‏»1 «ولیکن خداوند ایمان را محبوب شما کرد و در دلهایتان زینت داد...»
«محبوب کردن ایمان در دل مؤمنین به این معناست که خدای تعالی ایمان را به زیوری آراسته که دل های شما را به سوی خود جذب می‌کند به طوری که دلهای شما به آسانی دست از آنها برنمی‌دارد و از آن رو به سوی چیزهای دیگر نمی‌کند.»2
2- رابطه ایمان و صبر در راه خدا
«یَا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنوُا اصبِروُا وَ صَابِرُوا وَ رَابِطُوا.»3 «ای اهل ایمان در کار دین صبور باشید و یکدیگر را با صبر و استقامت سفارش کنید .»
«صابروا» عبارت است از اینکه جمعیتی باتفاق یکدیگر اذیت‌ها را تحمل کنند و هر یک صبر خود را به صبر دیگری تکیه دهد و در نتیجه برکاتی که در صبر است ، دست به دست هم دهد و تأثیر صبر بیشتر گردد. و هم این معنا در فرد محسوس است و هم در اجتماع ، چون باعث می‌شود که تک تک افراد نیروهای یکدیگر را به هم وصل کنند و همه نیروها یکی شود.4
این رابطه برای این است که جاده به سعادت حقیقی دنیا و آخرت خود برسد و بایستی این رابطه در تمام شئون زندگی حاکم باشد.
تفسیر نورالثقلین از تفسیر علی بن ابرهیم نقل می‌کند: «اصبروا علی المصائب، صابروا علی الفرائض و رابطوا علی الأئمة»5 «در برابر مشکلات و سختی ها صبر کن و بر فرایض هم دیگران را سفارش به صبر کنید و با ائمّه خودتان رابطه برقرار کنید.»
صادق (علیه‌السلام) به نقل از کتاب کافی می‌آورد: شیعه ما، حواری ما هستند و به خدا قسم ما را یاری می‌کنند، در راه ما می‌جنگند، مورد اذیت و شکنجه قرار می‌گیرند، سوزانده می‌شوند و از شهرها تبعیدی می‌شوند
3- ایمان حیات‌بخش جان‌ها
یکی از ثمرات مهم ایمان برای مؤمنان زنده کردن جان‌های آنها و دمیدن حیاتی مجّدد در قلوب آنهاست. خداوند خطاب به مؤمنان می فرماید:
«یا ایّها الدینَ آمنوُا استَجیبُوا لله و لرسوله إذا دعاکم لما یُحیِیکُم.» 6 «ای کسانی که ایمان آورده‌اید، هرگاه خدا و رسولش شما را به چیزی که حیات‌بخش شماست، دعوت می‌کنند ، بپذیرید.»
4- ذکر مدام الهی وظیفه‌ی مؤمنان
یک از شاخصه‌های ایمان ذکر خدا است: انسان مؤمن خدا را باید بسیار زیاد یاد کند . همین ذکر می تواند ایمان را تقویت بخشد و بر نورانیّت آن در دل مؤمن بیافزاید. از همین روست که خداوند مؤمنان را به تداوم ذکر و زیاد به یاد خدا بودن در همه‌ی احوال امر کرده و می‌فرماید:
«یَأَیهَُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اذْکُرُواْ اللَّهَ ذِکْرًا کَثِیرًا» 7 ؛ «ای کسانی که ایمان آوردید، خدا را بسیار یاد کنید.»
از امام باقر (علیه‌السلام) روایت شده است:
«معنای ذکر در همه جا و همه حال این نیست که انسان فقط سبحان الله و الحمدلله و لا اله الالله و الله اکبر بگوید، این ذکر نیز از آن ذکر الهی است، مراد از ذکر گفتن در همه جا و همه حال این است که درباره واجبات و محرّمات خدا رعایت کنی و در رابطه با آنها کوتاهی نکنی.»8
5- ایمان و عاقبت اندیشی
انسان مؤمن، عاقبت و ژرف اندیش است و همه چیزها را با توجه به آثار و پیامدهای آن مورد لحاظ قرار می دهد. ایمان انسان را آینده بین می‌کند و باعث می شود انسان نسبت به اعمال و رفتار خویش مواظبت و مراقبت بیشتری داشته باشد. خداوند مؤمنان را مورد خطاب قرار داده و می فرماید:
«یَأَیهَُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ لْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ» 9 «ای کسانی که ایمان آورده‌اید از خدا بترسید و هر انسانی باید منتظر اعمالی که از پیش فرستاده باشد.»
ای کسانی که ایمان آورده‌اید، هرگاه خدا و رسولش شما را به چیزی که حیات‌بخش شماست، دعوت می‌کنند، بپذیرید
6- ایمان و نصرت الهی
قرآن مجید یکی از شاخصه‌های ایمان را نصرت و یاری خدا معرفی می‌کند: «یَأَیهَُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ کُونُواْ أَنصَارَ اللَّهِ» «ای کسانی که ایمان خدا آوردید، یاور خدا باشید.»
در اینجا منظور از یاری خدا، یاری کردن دین خدا و پیامبرش است چرا که در ادامه آیه خداوند به گفته‌ی پیامبر خویش حضرت عیسی(علیه‌السلام) استشهاد می کند که خطاب به حواریّون فرمود: «من انصاری الی الله» از اینرو کمک خداوند در حقیقت کمک به پیامبری است که از سوی او به منظور ابلاغ پیام الهی فرستاده شده است و هرگونه کمک پروردگار به معنای تلاش در جهت استقرار دین او و سوق دادن مردم به سمت آیین یکتاپرستی است.
در این جا ذکر روایتی بی مناسبت نیست. صاحب تفسیر اطیب البیان در ذیل همین آیه، حدیثی از امام صادق (علیه‌السلام) به نقل از کتاب کافی می‌آورد:
«شیعه ما، حواری ما هستند و به خدا قسم ما را یاری می‌کنند، در راه ما می‌جنگند، مورد اذیت و شکنجه قرار می‌گیرند، سوزانده می‌شوند و از شهرها تبعیدی می‌شوند.»
پی نوشت ها :
1.حجرات/7.
2.طباطبائی، محمد حسین، ترجمه تفسیر المیزان، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ پنجم، 1374ش، ج18، ص467.
3. همان، ج4، ص144.
4. عروسی حویزی، عبد علی بن حج1 تفسیر نورالثقلین، انتشارات اسماعیلیان، ققم، چاپ چهارم، 1415ق، ج1، ص426.
5. آل عمران/200.
6. احزاب/41.
7. مجلسی، محمد تقی، بحارالانوار، مؤسسة الوفا، بیروت، لبنان، 1409ق، ج93، ص154، ح17.
8. حشر/18.
9. طیب، عبدالحسینی، اطیب البیان فی تفسیر القرآن، انتشارات اسلام، تهران، چاپ دوم، 1378، ج12، ص622
منبع :سایت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری

تلاش وهابیون برای اخراج عالم سنی از امارات به خاطر از ولایت علی

به گزارش جام نیوز، شیخ "أحمد الکبیسی" چهره سرشناس اهل سنت عراق که چند سالی است در کشور امارات متحده عربی اقامت دارد، اخیرا طی اظهاراتی بی سابقه "معاویه بن أبی سفیان" را به شدت مورد حمله و انتقاد قرار داد.
این اظهارات شیخ الکبیسی، خشم وهابیون کشورهای عربی به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس را برانگیخته از همین رو تلاش گسترده ای برای اخراج وی از امارات را آغاز کرده اند.
وهابیون با ایجاد صفحات بسیار زیادی در سایت های مختلف اجتماعی مانند فیس بوک و تویتر، خواستار اخراج شیخ أحمد الکبیسی از امارات متحده عربی شدند.
وهابیون همچنین این چهره سرشناس اهل سنت عراق را به "شیعه شدن" متهم کرده اند.
شیخ الکبیسی در بخشی از اظهارات خود گفته بود: «انسان مسلمان نمی تواند به طور همزمان هم معاویه بن ابی سفیان را دوست داشته باشد و هم علی بن ابی طالب(ع) را، زیرا نمی شود همزمان مدافع قاتل و مقتول بود.»
احمد الکبیسی همچنین افزوده بود: «معاویه بن ابی سفیان فردی مرتد و خارج شده از اسلام بود و مدافعان او ناصبی هستند، بر همین اساس این پرسش مطرح می شود که چگونه انسان مسلمان می تواند در یک زمان هم مدافع اهل بیت پیامبر(ع) باشد و هم مدافع دشمنان اهل بیت(ع)؟»

از 1500 نفر، 300 نفر به اسرائیل رسیدند که 120 نفر آنها دستگیر شد

هاآرتص: «پرواز فعالان حامی فلسطین که قصد سفر به اسرائیل را داشتند، لغو شد. برخی پروازهای انجام شده تنها 300 نفر از فعالان بین المللی را به فرودگاه اسرائیل رسانده است که 120 نفر از آنها دستگیر شده اند.»

به گزارش جام نیوز، روزنامه هاآرتص، روز یکشنبه 27 فروردین(15 April) نوشت: «پرواز فعالان حامی فلسطین که قصد سفر به اسرائیل را داشتند، لغو شد. بیش از 60 درصد از جمعیت 1500 نفری حامی فلسطین نتوانستند به اسرائیل سفر کنند. این افراد قصد داشتند با سفر به اسرائیل، علیه شهرک سازی در کرانه باختری تظاهرات کنند.»
این روزنامه صهیونیستی ادامه داد: «برخی پروازهای انجام شده تنها 300 نفر از فعالان بین المللی را به فرودگاه اسرائیل رسانده است که 120 نفر از آنها دستگیر شده اند. اسرائیل طی نامه ای به شرکت های هوایی نام فعالانی که می خواهند برای اسرائیل دردسر ایجاد کنند و صلح و آرامش را برهم بزنند، را اعلام کرده است. در چنین شرایطی، ده ها نفر از فعالان داخلی در اسرائیل منتظر استقبال از این فعالان بودند.»

دعوت ملکه انگلیس از دیکتاتور بحرین

آمریکا، عربستان و انگلیس عاملان وقایع بحرین هستند، زیرا آمریکا و انگلیس اخیراً افسران خود را به بحرین فرستادند و این اقدام منجر به افزایش تعداد شهدا و تشدید سرکوب مردم شد.
به گزارش شیعه آنلاین ، اقدام غیر قابل توجیه انگلیس در دعوت از دیکتاتور بحرین برای حضور در مراسم شصمتین سالگرد تاجگذاری ملکه این کشور با اعتراضات و انتقادهای انگلیسی ها روبرو شده است.

دعوت ملکه انگلیس از شاه بحرین برای حضور در مراسمی به مناسبت شصتمین سالگرد تاجگذاری، با اعتراضات و انتقادهایی در انگلیس همراه شده است.

دعوت از شاه بحرین برای سفر به انگلیس، بار دیگر سبب جلب توجه رسانه های انگلیسی به وقایع بحرین و استفاده رژیم آل خلیفه از نیروهای امنیتی و ارتش در یک سال گذشته برای سرکوب مخالفان و قتل دهها تظاهرات کننده و بازداشت هزاران نفر شد.

کاخ باکینگهام دعوت از شاه بحرین را با بهانه "احترام و رعایت اصول روابط با کشورها" توجیه می کند. ولی توجیه ملکه انگلیس، منتقدانی را که از برخورد خشن رژیم آل خلیفه  با قیام مردم بحرین خشمگین هستند، آرام نکرده است.

"اریک او بری" Eric Avebury معاون رئیس کمیسیون حقوق بشر مجلس سنای انگلیس روز شنبه در گفتگو با خبرنگار العالم گفت: دعوت از حکام دیکتاتور مانند شاه بحرین به انگلیس، چه معنایی دارد؟ همه می دانند که وضعیت بحرین غیرعادی است و قتل مردم این کشور همچنان ادامه دارد و هزاران نفر شکنجه و بازداشت شده اند.

او بری افزود: مردم بحرین در خانه های خود به علت استنشاق گازهای سمی و اشک آور می میرند. من معتقدم که روابط لندن و منامه به علت وضعیت خاص بحرین، باید تغییر کند.

از سوی دیگر دو فعال بحرینی به نامهای "علی حسن مشیمع" و "موسی عبدالعلی" تحصن نامحدودی را مقابل سفارت آمریکا در لندن برای اعتراض به همدستی واشنگتن با رژیم آل خلیفه در قتل و سرکوب مردم بحرین، آغاز کرده اند.

"علی حسن مشیمع" گفت: آمریکا، عربستان و انگلیس عاملان وقایع بحرین هستند، زیرا آمریکا و انگلیس اخیراً افسران خود را به بحرین فرستادند و این اقدام منجر به افزایش تعداد شهدا و تشدید سرکوب مردم شد.

موسی عبدالعلی فعال بحرینی مقیم انگلیس هم که در حمایت از عبدالهادی الخواجه دست به اعتصاب غذا زده، با وجود انتقال به بیمارستان بعلت ضعف و بیهوشی بار دیگر اعتصاب غذای خود را از سرگرفته است.

عبدالعلی تصریح کرده است مانند عبدالهادی الخواجه و حسن مشیمع با وجود سختی های شدید به مبارزه خود ادامه خواهد داد.
عبدالعالی افزود: تحصن و اعتصاب غذای ما همچنان ادامه خواهد یافت .

با وجود ممانعت نیروهای امنیتی انگلیس و همچنین دشواری هایی مانند سردی هوا، مشیمع و عبدالعلی همچنان به تحصن خود مقابل سفارت آمریکا در لندن ادامه داده و تأکید دارند که تا تحقق عدالت و برابری برای ملت بحرین به اعتصاب غذا ادامه خواهند داد .