کافى از معاویة بن عمار از ابو
عبدالله(علیه السلام) آورده است : اگر کسى مى خواهد تمناى زیارت قائم را
بکند ، آرزو کند در حال عافیت و خوشى ، او را ببیند . خدا محمد(صلى الله
علیه وآله) را براى رحمت مبعوث کرد و قائم را براى انتقام و نقمت !
الغیبة طوسى از یحیى بن علاء رازى نقل مى کند که شنیدم ابوعبدالله فرمود :
خدا مردى از نسلم را براى این امت مى آورد که من از اویم و خدا برکات
آسمان و زمین را به سبب وجودش ، ارزانى مى دارد ; آسمان ، بارش خود را و
زمین ، سبزى و دانه اش را بیرون مى دهد ; درندگان و حیوانات وحشى ، در امن و
امان خواهند بود . مهدى زمین را از عدل و داد پر مى کند ، چنان که از ستم و
بیداد آکنده شده بود . آن قدر مى کشد که نادانان مى گویند : اگر از
فرزندان محمد بود ، رحم مى کرد ! اثبات الهداة 3/504 ; بحار 51/146
ابن
ابى الحدید در شرح نهج البلاغه مى گوید : گروهى از سیره نگاران ، خطبه اى
را بیان کرده اند که متداول ، منقول و مستفیض است که على(علیه السلام) پس
از پایان جنگ نهروان آن را فرمود . بعضى عبارت ها را سید رضى(رحمه الله)
نیاورده است ، از جمله اینکه : « پیرو اهل بیت پیامبرتان باشید ! اگر سرِ
جاى خود ماندند ، شما هم بمانید اما اگر از شما یارى خواستند ، یاریشان
کنید . خدا توسط مردى از ما (اهل بیت) فتنه را برطرف مى کند . پدرم قربان
فرزند بهترین کنیزکان باد (مقصود مهدى است) که فقط براى کشتن ، شمشیر مى
زند . هشت ماه با شمشیر است (و آن قدر مى کُشد) که قریش مى گوید : اگر
فرزند فاطمه بود ، به ما رحم مى کرد ! خدا بنى امیه را گرفتار او مى کند تا
آنان را از بین ببرد و شکست دهد . (سپس امام این آیه را خواند :) « از
رحمت خدا دور گردیده ، هر جا یافته شوند ، گرفته و سخت کشته خواهند شد .
درباره کسانى که پیشتر بودند ، همین سنت خدا جارى است ، و در سنت خدا
تغییرى نخواهى یافت » ( احزاب/61 ـ 62 ) .
ابن حماد از
على(علیه السلام) آورده است : خدا فتنه ها را به برکت مردى از ما (اهل بیت
)برطرف مى کند ; دشمنان را از بین مى بَرَد و فقط شمشیر را میان او و آنها
حاکم مى کند ! براى کشتن آنها هشت ماه شمشیر به دست مى گیرد . آن قدر مى
کشد که بگویند : به خدا که وى از فرزندان فاطمه نیست ! اگر از اولاد او بود
، به ما رحم مى کرد ! خدا بنى عباس و بنى امیه را گرفتار او مى کند .
نعمانى از عبد الله بن عطا آورده است که از ابوجعفر(علیه السلام) پرسیدم :
از قائم مرا آگاه کن ، فرمود : به خدا که من قائم نیستم که چشم به راه
اویید و معلوم نمى شود چه زمان به دنیا آمده است .
پرسیدم : سیره اش چگونه است ؟ فرمود : مانند سیره رسول خدا که هر وضعى را پیش از وى بود ، رها کرد و بخشید و رو به آینده آورد .
کافى
مى نویسد : ابو عبدالله(علیه السلام) در تفسیر این فرمایش خدا « حتى إذا
رأوا ما یوعدون إما العذاب وإما الساعة فسیعلمون من هو شر مکاناً وأضعف
جنداً » ( مریم/75 ) فرمود : آنچه وعده داده مى شود ، خروج قائم(علیه
السلام) است که مانند قیامت است . آن روز را به زودى خواهند دید ، یعنى
عذاب خدا را که به دست قائم بر سر آنان فرود مى آید . « من هو شرّ مکاناً »
یعنى در برابر قائم مى فهمند ، جایگاه چه کسى بدتر و سپاهش ناتوان تر است
؟!
پرسیدم : معناى « ویزید الله الذین اهتدوا هدى » یعنى چه ؟
فرمود : در آن روز ، چون مؤمنان از قائم پیروى مى کنند و منکر او نشده اند ،
بر هدایت مؤمنان مى افزاید . به نقل از منبع تأویل الآیات 1/306 ; اثبات الهداة 3/447 ; بحار 24/332 .
نعمانى از بشیر بن ابى اراکه نبال آورده است ( عبارت حدیث طبق گزارش ابن
عقده است ) : هنگام آمدن به مدینه ، به منزل ابو جعفر امام باقر(علیه
السلام)رفتم . اسبش را به در بود ; مقابل در خانه نشستم . امام بیرون آمد ;
سلام کردم . از مرکبش پیاده شد و به طرف من آمد و پرسید: اهل کجایى ؟ پاسخ
دادم : از اهالى عراق . فرمود : از کدام منطقه ؟ گفتم: از اهالى کوفه ،
پرسید : چه کسى در راه همراهت بود ؟ گفتم : گروهى از « محدثه » ، پرسید :
محدثه چه کسانى اند ؟ عرض کردم : مُرجئه اند ، فرمود : واى بر مرجئه ! فردا
که قائم ما قیام کند ، به چه کسى پناه مى برند ؟ عرض کردم : آنان مى گویند
: اگر چنین شد ، ما و شما در عدل برابریم ، امام فرمود : هر کسى توبه کند ،
خدا توبه اش را مى پذیرد اما کسى که نفاق در دل داشته باشد ، خدا او را از
خویش دور مى کند . اگر کسى مخالفتى ابراز دارد ، خدا خونش را مى ریزد .
امام افزود : سوگند به خدایى که جانم در دست اوست ! قائم آنها را مانند
قصابى که گوسفند مى کشد ، مى کُشد ( امام با دست به گلویش اشاره کرد ) .
عرض کردم : مرجئه مى گویند که وقتى قائم بیاید ، کارها چنان برایش مرتب مى
شود که حتى کاسه خونى هم ریخته نمى شود ، امام باقر فرمود : هرگز ! قسم به
خدایى که جانم در دست اوست ! باید ما و شما سختى بکشیم و خون بریزیم ! سپس
امام با دست به سرش اشاره کرد (یعنى سرها بریده مى شود ) .
کافى
مى نویسد : راوى مى گوید که از ابو الحسن اوّل(علیه السلام) پرسیدم . . .
که معناى « حتى إذا رأوا ما یوعدون إما العذاب وإما الساعة . . . » (
مریم/75 ) چیست ؟ امام فرمود : مقصود قائم و یارانش است (که انتقام مى
گیرند) .
حلیة الأبرار ، محمد بن حسن شیبانى در کشف البیان مى
نویسد : در روایات ما از ابو جعفر و ابو عبد الله(علیهما السلام) روایت شده
است : این آیه مخصوص صاحب الأمر است که در آخر الزمان ظهور مى کند و
ستمگران و فرعونیان را نابود و بر شرق و غرب زمین حکومت مى کند و آن را از
عدالت پُر مى کند ، چنان که از ستم آکنده شده بود ! ( به نقل از منبع البرهان 3/220 ) .