درانتظارمنجی

درانتظارباران نیست آنکه بذری نکاشته

درانتظارمنجی

درانتظارباران نیست آنکه بذری نکاشته

تشرّف آیت‌الله حاج شیخ اسماعیل نمازی شاهرودی

  • اشاره:
حضرت آیت‌الله شیخ اسماعیل نمازی شاهرودی از سلسلة سعادتمندان و زمرة نیکبختانی است که در سفر بیت‌الله پس از حادثه‌ای هولناک به همراه جمعی از حاجیان و زائران خانة خدا، موفق به دیدار جمال دلربای حضرت بقیةالله ـ ارواحنا فداه ـ می‌شود.
حادثه از آن جا آغاز می‌شود که با اشتباه و غرور و حرف نشنوی یکی از رانندگان به نام «اصغرآقا» اتوبوس حامل حجّاج در برهوت و بیابان‌های عربستان راه را گم می‌کند و پس از پیمودن مسافتی طولانی راه به جایی نمی‌برند. در این هنگام آب آشامیدنی و بنزین نیز به پایان رسیده و سرانجام حاجیان ناامیدانه دل بر مرگ می‌نهند. به درخواست آیت‌الله نمازی، توسلی به آستان فریادرس بیچارگان، امام زمان(ع) جسته می‌شود و این توسل و توجّه کارساز می‌افتد و عنایت امام عصر(ع) از آنان دستگیری می‌نماید و حاجیان نیم‌روز با حضرت بقیّةالله(ع) همسفر می‌شوند..
حضرت آیت‌الله نمازی، انگیزه خود از نقل این تشرّف را شادی دل مؤمنان مشتاق به دیدار امام عصر(ع) بیان داشته و می‌فرماید: «این تشرّف را برای تذّکر و عمل به آیة «وذکّر فانّ الذکری تنفع المؤمنین» نقل می‌کنم و امیدوارم که این تذکّر، موثر واقع شود و قلوب مؤمنان با استماع این حکایت، از محبّت به حضرت بقیةالله سرشار گردد. این حقیر ناقابل مورد مرحمت حضرت حق ـ جلّ و علا ـ واقع شدم و خداوند سعادت تشرّف به محضر حضرت مهدی(ع) را نصیبم کرد و حدود نصف روز در خدمت آن حضرت بودیم و پس از این که غایب شدند، دانستیم که ایشان، حضرت بقیةالله ـ ارواحنا فداه ـ بوده‌اند»1 لازم به یادآوری است که جناب نمازی شاهرودی تشرّفات دیگری هم به محضر امام زمان(ع) داشته‌اند که طالبان می‌توانند به کتاب مجالس حضرت مهدی مراجعه نمایند.
دامن این مقدمه را بر می‌چینیم و خوشتر آن است که سرّ دلبران را از زبان خود ایشان نه دیگران بشنویم. این شما و این سوغات سفر، و ارمغان راه.
دیـدار یار غائب دانی چه ذوق دارد
ابری که در بیابان بر تشنه‌ای ببارد

در سال 1336 هجری از تهران به همراه جمعی از برادران ایمانی به مکّه معظّمه مشرّف شدیم. امیرالحاج و سرپرست ما «صدر الاشراف» بود. در آن زمان چیزی حدود 250 تومان تا 300 تومان می‌گرفتند و با ماشین‌هایی قرار‌داد می‌بستند که ما را به مکّه رسانده و از آن جا به عراق بازگردانند.
من برای چهاردهمین مرتبه بود که به بیت‌الله الحرام مشرّف می‌شدم و به عنوان روحانی کاروان خدمت می‌کردم. آن سال در راه بازگشت به عراق به خاطر مسائلی، عربستان قوانینی برای ماشین‌های حجّاج وضع کرده بود و آن این که ماشین‌های زائران خانة خدا باید در یک کاروان صدتایی و همراه هم حرکت کنند. هر کاروان یک سرپرست داشت و یک ماشین هم، لوازم یدکی و ملزومات دیگر را همراه کاروان حمل می‌کرد. ضمناً دو ماشین پلیس، یکی در جلو و دیگری در عقب کاروان وظیفة حفاظت از قافله را بر عهده داشت ماشین ما دو راننده به نام‌های محمود آقا و اصغرآقا داشت که هر دو بچّة تهران بودند.
هنگامی که کاروان به راه افتاد اصغرآقا رانندگی می‌کرد. از قضا ماشینِ ما در آخر صف، پشت سر همة ماشین‌ها قرار گرفت و این موضوع اصغرآقا را خیلی ناراحت کرد و شروع کرد به غُرو لُند کردن و این که در حرکت از تهران ماشین آخری بودیم، در برگشتن هم آخری شدیم و باید تا آخر مسیر خاک بخوریم. من باید از صفِ ماشین‌ها خارج می‌شوم و می‌روم در جلوی ماشین‌های دیگر قرار می‌گیرم.



حتما بخوانید...


ادامه مطلب ...

نقد و بررسی فیلم‌های هالیوودی با موضوع انتظار

به گزارش منتظر، در این برنامه که به صورت هفتگی به مدت ۵۵ دقیقه روی آنتن می‌رود، تلاش می‌شود تا مخاطبان با مفاهیم مهدویت ، انتظار و عشق به منجی که برای جهان عرب ناآشنا و بیگانه است تبیین شود و امام عصر (عج) به دور از غبار انحرافات و خرافات به مخاطبان عرب زبان معرفی شود.

دعوت از مهمانان و کارشناسان خبره و نام آشنای شیعه و سنی و حتی مسیحی و حضور هنرمندان و نویسندگان جهان عرب از ویژگی های این برنامه است که باعث می شود فرهنگ انتظار به دور از تعصبات مذهبی و به صورت جهان شمول و گسترده مورد بررسی قرار گیرد.

کیوان نژاد سیفی تهیه کننده این برنامه، که در دفتر شبکه الکوثر در بیروت تولید می شود اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین آیتمهای برنامه "فی رحاب الانتظار" نقد و بررسی فیلمهای هالیوودی که افکار انحرافی را درباره آخر الزمان ترویج می‌دهند است. علاوه بر آن آیتم‌هایی مانند معرفی سایتهای اینترنتی ، گفتگو با کارشناسان مذهبی و سینمایی ، پخش کلیپ و گفتگو با مولفان آثار عربی درباره امام عصر (عج) نیز در کنداکتور این برنامه گنجانده شده است تا از این طریق دایره المعارفی از اطلاعات مختلف و مفید در اختیار مخاطب قرار گیرد.

طرح مباحث علمی و جدید درباره موعود و بهره مندی از جذابیتهای بصری در برنامه سازی همچون دکور و گرافیک جذاب و موسیقی موثر از دیگر ویژگی های این برنامه است که رسیدن به هدف که همانا آشنایی عرب زبانها با فرهنگ انتظار است را تسریع می بخشد.

شبکه جهانی الکوثر تاکنون برنامه‌های مختلفی با موضوع انتظار تهیه و پخش کرده است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به برنامه "الاطروحة المهدویة" اشاره کرد که با استقبال فراوان مخاطبان مواجه شد و در هشتمین همایش بین المللی دکترین مهدویت نیز مورد تقدیر قرار گرفت.

مناظره علمی «جایگاه رجعت در نظام معرفتی اسلام» برگزار می‌شود

مناظره علمی «جایگاه رجعت در نظام معرفتی اسلام» به همت انجمن علمی مهدویت و با همکاری مرکز تخصصی مهدویت در قم برگزار می‌شود.

بنا بر این گزارش، در این مناظره علمی که با حضور طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه برگزار می‌شود، شیخ محمد سند، از اساتید حوزه علمیه عراق و حجت‌الاسلام والمسلمین نجم‌الدین طبسی، از حوزه علمیه قم، به بحث و تبادل نظر با یکدیگر می‌پردازند.

لازم به ذکر است، این مناظره علمی چهارشنبه، ۸ شهریور ماه، ساعت ۱۸ در سالن اجلاس مرکز تخصصی مهدویت به نشانی قم، صفائیه، کوچه آمار برگزار می شود.

استدلال قرآنی حجت الاسلام قرائتی در رد عقیده وهابیت

ه گزارش  آینده روشن، جمعی از اعضای اتاق فکر تبلیغ خراسان، امروز با حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در طرقبه مشهد دیدار کردند.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به سالروز تخریب قبور ائمه بقیع به استدلال قرآنی در زمینه رد عقیده وهابیت مبنی بر شرک بودن گنبد و بارگاه و اقدام به تخریب آن پرداخت. 


وی با اشاره به تفسیر آیه ۲۴۸ سوره بقره گفت: این آیه مربوط به زمانی است که صندوقچه ای که مادر حضرت موسی ایشان را در آن قرار داده بود و به دریا انداخته بود و این برای یهود بسیار مقدس بود که ربوده شده بود، آنها بسیار غمگین و ناراحت بودند. برای آن که یهود به فرماندهی طالوت از سوی خداوند اطمینان کنند، پیامبرشان گفت امروز آن صندوق که یادگاری از موسی و هارون و آرامشی برای شما است به میان شما باز می گردد.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی ادامه داد: قرآن می فرماید«وَقَالَ لَهُمْ نِبِیُّهُمْ إِنَّ آیَةَ مُلْکِهِ أَن یَأْتِیَکُمُ التَّابُوتُ فِیهِ سَکِینَةٌ مِّن رَّبِّکُمْ وَبَقِیَّةٌ مِّمَّا تَرَکَ آلُ مُوسَى وَآلُ هَارُونَ تَحْمِلُهُ الْمَلآئِکَةُ إِنَّ فِی ذَلِکَ لآیَةً لَّکُمْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ ؛ و پیامبرشان به آنها گفت نشانه ى حکومت او این است که تابوت (عهد) به سوى شما خواهد آمد، (همان صندوقى که) آرامشى از پروردگارتان و یادگارى از میراث خاندان موسى و هارون در آن است، درحالى که فرشتگان آن را حمل مى کنند، همانا در این موضوع، نشانه ى روشنى براى شما است، اگر ایمان داشته باشید.«

وی ابراز داشت: سرچشمه آرامش، خداوند است، گرچه با وسائل باشد. «فیه سکینة من ربکم» اگر صندوقى که با بدن موسى و الواح تورات تماس داشته، مقدّس و آرام بخش است، پس مقدّس شمردن صندوقى که بر روى قبر اولیاى الهى است، خلاف قرآن نیست. زیرا در همه آن صندوق هایى که در مشاهد مشرّفه است، بقیّة ممّا ترک آل محمّد صلى الله علیه وآله قرار دارد. «بقیة ممّا ترک آل موسى و آل هارون» اگر مقدس و آرامش بخش است حتما بقیه و یادگار آل محمد که قبور ائمه ما باشد مورد اهمیت و مقدس و آرامش بخش است از سوی دیگر آیه آثار بجا مانده از همه انبیا را مقدس شمرده اگر مى فرمود: نبیّهم اشاره کمترى داشت که پیامبر خاصّى است و همین که فرمود: لنبىّ لهم این اشاره تشدید مى شود.

رییس ستاد اقامه نماز کشور در استدلالی دیگر به آیه «تعاونوا علی البر» بیان داشت: وهابیت زیارت اهل قبور را قبول دارد لکن گنبد و بارگاه را شرک می داند حال که زیارت اهل قبور را نیکو و البر می دانید قرآن به تلاش و همکاری در این راه می فرماید تعاونوا، اینکه یک سقفی زده شود که برای آنان که به زیارت اهل قبور می آیند سایه و مآمنی از گرما و سرما باشد و یا مکانی درست شود یا جاده ای آسفالت شود یا امکانات رفاهی تهیه شود همه تعاونوا علی البر است که قرآن می فرماید، شما هم که زیارت را قبول دارید و این را بر و نیکو می دانید پس این عقیده با قرآن نمی سازد.