درانتظارمنجی

درانتظارباران نیست آنکه بذری نکاشته

درانتظارمنجی

درانتظارباران نیست آنکه بذری نکاشته

مسجدی که جد پیامبر در آن صاحب ده فرزند شد

مسجد «قرعه» درمیدان معابده مکه مکرمه  واقع شده وپیشینه نامگذاری آن به قبل ازاسلام باز می‌گردد. اگر چه در دوره کنونی از اسامی قدیمی مساجد خبری نیست و وزارت اوقاف عربستان برای همه مساجد درقالب یک قاب، شماره ای را تعریف کرده است. در وجه تسمیه این مسجد نوشته اند که عبدالمطلب جد گرامی پیامبراسلام (صلی الله علیه واله) که صاحب فرزندی نمی‌شد نذر کرد چنانچه خداوند ۱۰ فرزند پسر به او عنایت کند یکی ازآنان را در راه خدا قربانی کند.

خدای متعال هم درخواست اورا اجابت وده پسر به او کرامت کرد. عبدالمطلب برای ادای نذر خویش، اقوام، دوستان وآشنایان را به مجلسی درخانه خویش فرا خواند تا آیین قرعه کشی را در حضور آنان انجام بدهد.

قرعه کشی صورت گرفت ونام عبدالله پدر بزرگوار پیامبر(صلی الله علیه واله) برای کشته شدن از قرعه بیرون آمد و عبدالمطلب نیز مهیا شد تا باکشتن عبدالله، نذری را که در راه خدا کرده ادا نموده وبه عهد خود جامه عمل بپوشاند. همه آنها که درمجلس حضور داشتند با فکر عبدالمطلب مخالفت ورزیده وتاکید کردند، نوری که در پیشانی او بوده مدتی است که به پیشانی عبدالله انتقال یافته است. جد بزرگوارپبامبر هم، اصرار بر ادای نذرش می‌کرد و دراین امر، به اقدام به کشتن اسماعیل توسط ابراهیم استناد می‌کر، لیکن حاضران مانع شدند وگفتند نذر ی که باید درمقابل آن خونی ریخته و فردی کشته شود پذیرفته نیست.

درنهایت قرعه عبدالله را مجددا دربرابر با ۱۰. ۲۰ و… شتر تکرار کردند که سرانجام مقرر گردید که درازای کشتن عبدالله، یکصد شتر توسط عبدالمطلب قربانی شود که این تصمبم به تدریج عملی شدوبدین صورت باب گرامی رسول خدا (صلی الله علیه واله) از ذبح شدن نجات یافت. خودپیامبر (صلی الله علیه واله) نیز دراین زمینه فرموده اند که من به دلیل اینکه ازنسل حضرت اسماعیل ذبیح هستم وپدرم راهم قرار برذبحش داشته اند، فرزند «ذبیجین» یعنی پسر دوقربانی هستم.

منبع حج

امام(علیه السلام) در سال فرد ظهور مى کند

نعمانى از ابو بصیر از ابو جعفر(علیه السلام) آورده است که قائم در سال طاق قیام مى کند: نه ، یک ، سه و یا پنج (یعنى مثلا 1385 یا 1389 ) .
ارشاد  از ابوبصیر از ابوعبدالله(علیه السلام) آورده است : قائم خروج نمى کند مگر در سال طاق ، سال یک یا سه یا پنج یا هفت یا نه .

الغیبه طوسى از ابوعبدالله(علیه السلام) مى آورد : قائم خروج نمى کند مگر در سال طاق ، نه و سه و پنج و یک .

روضة الواعظین 2/263 ; اعلام الورى /429 ; الخرائج 3/1161 ; منتخب الأنوار /35 و به نقل از آن العدد القویة /76 ; اخبار الدول /118 مانند ارشاد ; اثبات الهداة 3/514 ; بحار 52/235 و 291 .

دستورالعمل ائمه ع برای پسر شدن فرزند؛ آری ، برای دختر شدن؛ نه؟!

با وجود اینکه در برخی روایات نیز دستور برای دختر شدن فرزند وجود دارد (خوردن آب نیسان باعث می شود که اگر زنی دختر بخواهد خدا به او عطا می کند) ، ولی باید اذعان کرد که روایات مربوط به پسر شدن فرزند زیاد تر است و دلیل آن این است که بیشترین سئوالاتی که مردم از ائمه معصومین علیهم السلام می کردند ناظر بر آموزش روش پسر شدن فرزندانشان بوده است


اگر بخواهید از این روایات این نتیجه را بگیرد که پسر از نظر دین اسلام و ائمه معصوم علیهم السلام ارزش بیشتری نسبت به دختر داشته است ، اشتباه بزرگی مرتکب شده اید. چرا که در روایات بسیار زیادی ائمه معصومین علیهم السلام به ارزش بیشتر فرزند دختر نسبت به فرزند پسر تاکید و سفارش کرده اند. به برخی از روایات در این زمینه اشاره می کنیم:
-رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: «بهترین فرزندان شما دختران هستند.»
-رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: «دختران بهترین فرزندان هستند. هر کس که یک دختر دارد خداوند دخترش را مانعى از آتش برایش قرار مى‏دهد و هر کس که دو دختر دارد خداوند او را به واسطه آن دو دختر به بهشت مى‏برد و هر کس سه دختر دارد و یا به اندازه آن خواهر دارد خداوند جهاد و صدقه دادن را از او بر مى‏دارد.»
-پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: «خداوند رحمت نماید بر پدر چند دختر، دختران، با برکت و دوست داشتنى هستند و پسران، بشارت دهنده و شاد کننده هستند و دختران باقیات الصالحات هستند. (چیزهایى که پایدار و باقى مى‏ماند و شایسته است)»
-رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: «هر کس یک دختر دارد خداوند او را کمک مى‏کند و یارى مى‏نماید و برکت مى‏دهد و او را مى‏آمرزد.»
-رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: «هر کس یک دختر دارد براى او بهتر از هزار حجّ و هزار جهاد و هزار شتر و یا گاو که هدیه مکّه کند و هزار مهمانى دادن است.»
-رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: «خانه‏اى نیست که در آن دختران باشند مگر اینکه هر روز بر آن خانه دوازده برکت و رحمت از آسمان نازل مى‏شود و زیارت فرشتگان از این خانه قطع نمى‏گردد و فرشته‏ها براى پدرشان هر روز و شب عبادت یکسال را مى‏نویسند.»
-پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: «هر کس دخترى دارد با او دشمنى نکند و به او اهانت ننماید و فرزندانش را بر او مقدّم ندارد، خداوند او را به بهشت وارد مى‏سازد.»
-پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فرمود: «رأفت و رحمت خدا بر زنان بیش از مردان است و مردى نیست که زنى از محارم خویش را شاد سازد مگر اینکه خداوند در قیامت وى را شادمان خواهد کرد.»
-پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: «هر کس که وارد بازار شود و تحفه‏اى (هدیه‏اى) بخرد و آن را براى افراد تحت کفالتش ببرد او به سان کسى است که صدقه‏اى براى مردمى نیازمند ببرد و باید که پیش از پسران به دختران آغاز کند چون هر کس دخترش را شاد سازد گویا که فردى از فرزندان اسماعیل را آزاد ساخته است و هر کس چشم پسرى را روشن و شاد سازد گویا که از ترس خدا گریسته و هر کس از ترس خدا بگرید خداوند او را به بهشت نعیم وارد سازد.»
-به پیامبر صلى الله علیه و آله بشارت ولادت دخترى داده شد. حضرت به چهره‏هاى یارانش نگریست دید که ناراحت شده‏اند فرمود: «چه مى‏شود شما را! گلى است خوشبو که او را مى‏بویم و روزى‏اش بر خداوند عز و جل است.»
-جارود بن منذر گوید: «امام صادق علیه السلام به من فرمود: به من خبر رسیده که دخترى برایت متولّد شده که از او بدت مى‏آید. این دختر چه زحمتى براى تو دارد؟ گلى خوشبو است که او را مى‏بویى و روزى او را دیگرى کفایت مى‏کند (منظور خداوند است) و رسول خدا صلى الله علیه و آله پدر چند دختر بود.»
امام صادق علیه السلام فرمود: «دختران، حسنات (نیکى‏ها) هستند و پسران، نعمت هستند البتّه بر حسنات ثواب داده مى‏شود و از نعمت‏ها سؤال مى‏شود.»
-راوى گوید: «در مدینه ازدواج کردم. امام صادق علیه السلام از من پرسیدند: ازدواجت چگونه بود؟ در پاسخ عرض کردم: همه خوبى‏هایى که از یک زن مى‏توان دید در همسرم دیدم ولى او به من خیانت کرد. امام فرمود: چه خیانتى؟ گفتم: دختر زاییده است. امام فرمود: گویا دختر را خوش ندارى؟
خداوند عز و جل مى‏فرماید: «شما نمى‏دانید پدران (و مادران) و فرزندان‏تان، کدام یک براى شما سودمندترند.»
مردى از شیعیان دختر دار شد به خدمت امام صادق علیه السلام رسید. امام او را ناراحت و خشمگین دید. به او فرمود: «اگر خداوند به تو وحى کند که من برایت انتخاب کنم یا تو براى خودت برگزین چه مى‏گویى؟ آن شخص گفت: به خدا عرض مى‏کنم که تو برایم انتخاب کن. حضرت فرمود:
خداوند براى تو انتخاب کرده است. آنگاه حضرت فرمود: به جاى پسرى که عالم همراه موسى علیه السلام او
را کشت خداوند به آن پدر و مادر دخترى داد که هفتاد پیامبر از او پدید آمد و این همان فرموده خداوند عز و جل است که: «از این رو خواستیم که پروردگارشان به جاى او، فرزندى پاک‏تر و دلسوزتر به آن دو بدهد.»
ده ها روایت دیگر در این زمینه وجود دارد که جای هر گونه شبهه در نگاه ارزشی به فرزندان دختر را از بین می برد.

منبع پرسمان دانشجویی

توصیه‌های امام رضا(ع) در موردخوردن گوشت

در احادیث و روایات منقول از امام رضا(ع) در کتب مختلف توصیه‌های جالبی در مورد طرز تهیه و مصرف گوشت که یکی از منابع غذایی اصلی ماست وجود دارد که مطالعه و عمل کردن به آنها ضامن سلامتی ما خواهد بود.

در روایتی امام رضا (ع) به نقل از پدران بزرگوار خویش به نقل از رسول اکرم (ص) گوشت را بهترین غذا در دنیا معرفی کرده می فرمایند: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص)‏ سَیِّدُ طَعَامِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ اللَّحْمُ وَ الْأَرُزُّ ؛ بهترین و بالاترین خوراکی ها چه در دنیا و چه در آخرت گوشت است.(۱)

سهل بن زیاد از محمد بن اسماعیل نقل می کند: یکی از ما، در حضور ابوالحسن الرضا(ع) از گوشت سخن به میان آورد و گفت: هیچ گوشتی گواراتر از گوشت بز نیست. امام رضا(ع) نگاهی به او انداخت و فرمود: اگر خداوند، گوشتی گواراتر از گوشت میش آفریده بود همان را به جای قربانی کردن اسماعیل می فرستاد.

شبیه به همین روایت را با اندکی تفاوت چنین داریم که سعدبن سعد به امام ابوالحسن علیه السلام عرض می کند: خانواده ی من گوشت میش نمی خورند و می گویند: امراض و دردها را تحریک می کند. امام در پاسخ می فرماید: «لو علم الله عزّ و جلّ شیئاً اکرم من الضّأن لفدی به اسماعیل؛ اگر خداوند، چیزی را گرامی تر و بهتر از میش می دانست، آن را به جای اسماعیل علیه السلام قربانی می کرد.»(۲)

یکی از از خوراکی های لذیذ گوشت ماهی است که امرزوه هم مصرف زیادی پیدا کرده . امام رضا (ع) در مورد مصرف این ماده پروتئینی سفارشهای جالب دارند. آن حضرت می فرمایند: مَن خَشِیَ الشَّقیقَةَ وَالشَّوصَةَ ، فَلا یُؤَخِّر أکلَ السَّمَکِ الطَّرِیِّ صَیفاً وشِتاءً؛

هر کس از درد شقیقه و شکم درد مى‏ترسد ، نباید در تابستان و زمستان ، خوردن ماهى تازه را به تأخیر افکند.(۳)

امام رضا علیه‏السلام در دستورالعملی دیگر در مورد ماهی می فرمایند: الاِغتِسالُ بِالماءِ البارِدِ بَعدَ أکلِ السَّمَکِ یورِثُ الفالِجَ ؛غسل کردن با آب سرد پس از خوردن ماهى ، سستْ اندامى در پى مى‏آورد.(۴)

امام رضا(ع) به خدمتکارش فرمود: برای ما گوشت سر و سینه را خریداری کن و از قسمت های پشت خریداری نکن؛ زیرا سر و سینه به چراگاه نزدیکتر و از آفات دورترند.

امام رضا علیه‏السلام در جایی دیگر از مضرات خوردن گوشت خام صحبت به میان آورده و می فرمایند: أکلُ اللَّحمِ النِّیءِ یورِثُ الدّودَ فِی البَطنِ؛خوردن گوشت خام ، در شکم ، کِرم پدید مى‏آورد .(۵)

امام رضا علیه السلام در باره فواید و خواص مفید مصرف گوشت در عیون اخبار الرضا به نقل از امام على علیه‏السلام می فرمایند: ذُکِرَ عِندَ النَّبِیِّ صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم اللَّحمُ وَالشَّحمُ ، فَقالَ : لَیسَ مِنهُما بَضعَةٌ تَقَعُ فِی المَعِدَةِ إلاّ أنبَتَت مَکانَها شِفاءً ، وأخرَجَت مِن مَکانِها داءً ؛ نزد پیامبر صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم از گوشت و پیهْ یاد شد. فرمودند : هیچ پاره‏اى از این دو در معده جاى نمى‏گیرد ، مگر این که در جاى آن ، شفا مى‏روید و بیمارى‏اى از آن جا مى‏رود.(۶)

علی بن سلیمان گفت: نزد امام رضا(ع) مشغول خوردن کله پاچه بودیم که حضرت سویق خواست. گفتم: من سیر شده‌ام.

حضرت فرمود: مقداری کمی از سویق، کله پاچه را هضم می‌کند و دوای آن می‌باشد.

امام رضا علیه‏السلام در بیانی دیگر در باره مداومت به خوردن قلوه و سیرابی می فرمایند: إدمانُ أکلِ کُلَى الغَنَمِ وأجوافِها ، یَعکِسُ المَثانَةَ ؛ عادت داشتن به خوردن قلوه و شکمبه (سیرابى) گوسفند ، مثانه را دیگرگون مى‏کند. (۷)


۱. مکارم الأخلاق: ۱۷۸. عیون الأخبار ۲ ر ۳۵.

۲. صحیح الکافی، ج ۳، ص ۱۸۹.

۳. بحار الأنوار ، جلد ۶۲ ، صفحه ۳۲۴

۴. بحار الأنوار ، جلد ۶۲ ، صفحه ۳۲۱

۵. طبّ الإمام الرضا علیه‏السلام ، صفحه ۲۸ و بحار الأنوار ، جلد ۶۲ ، صفحه ۳۲۱

۶. عیون أخبار الرضا علیه‏السلام ، جلد ۲ ، صفحه ۴۱ ، حدیث ۱۳۰

۷. طبّ الإمام الرضا علیه‏السلام ، صفحه ۶۴ و بحار الأنوار ، جلد ۶۲ ، صفحه ۳۲۱

برای برآورده شدن حاجت کدام سوره را بیشتر بخوانیم؟


همه آیات قرآن وسوره های آن داروهای شفابخشی برای انواع بیماریهای ظاهری وباطنی هستند وبرای هر سوره فضائل وآثاری در روایات ذکر گردیده است،لکن برای بعضی از سوره ها آثار بیشتری نقل شده از جمله سوره حمد،قل هوالله احد،یس،واقعه ،انعام،وسوره هائی که با«سبح»و«یسبح»آغاز می گرددکه به عنوان «مسبحات»از آنها یاد می شود.

رسول اکرم (ص) فرمودند: هرگاه برای حاجتت از خانه ی خود بیرون آمدی آیه الکرسی را بخوان که حاجتت به خواست خدا برآورده گردد.
امام علی (ع) فرمودند: هرگاه یکی از شما اراده حاجتی کند پس صبح روز پنج شنبه در طلب آن بیرون رود و در وقت بیرون رفتن آخر سوره آْ عمران ( آیه 190تا آخر) و آیه الکرسی و سوره قدر و حمد را بخواند ، زیرا که در خواندن این ها حوائج دنیا و آخرت برآورده می شود.
در روایت آمده است هر کس آیت الکرسی را در وقت غروب بخواند حاجتش برآورده گردد.

در روایات نیز آمده که هر کس از امری خوفناک است، صد آیه از قرآن ،هر جای قران که باشد بخواندوبعد از آن سه بار بگوید:اللهم اکشف عنی البلاء

در روایتی نیز نقل شده که هرکس صد آیه از قران بخواند بعد از آن هفت بار بگوید:یا الله،سنگ یا کوه را هم جابه جا می کند انشاء الله

بحار الانوار ج92ص272

بحرالانوار،ج92ص349

بحارالانوار،ج92ص202ح24