درانتظارمنجی

درانتظارباران نیست آنکه بذری نکاشته

درانتظارمنجی

درانتظارباران نیست آنکه بذری نکاشته

علما در آخرالزمان، رنگ عوض می کنند

صفحات تاریخ را ورق می زنیم و نگاهی به وقایع و انقلاب های مهم علیه ظالمان می اندازیم که این انقلاب ها و ظلم ستیزی ها اساس تداوم جوامع اسلامی بوده است. اما نقطه ی مشترک بسیاری از این انقلاب ها رهبران آن است که معمولاً از میان علمای دینی و مذهبی بوده اند. برای مثال در ایران از اشخاصی مانند میرزای شیرازی در ماجرای اعلام حرمت تنباکو و یا امام خمینی (ره) در براندازی رژیم طاغوت می توان یاد کرد. همه ی این جریانات نشان دهنده ی اهمیت نقش علما در تمام زمان هاست.

اما به نظر شما در عصر قبل از ظهور حضرت مهدی (ع) که همه چیز دگرگون می شود، علما چه تغییراتی خواهند کرد و برخورد مردم با آنان به چه صورت خواهد بود؟

نگران امتماهمیت نقش علما در طول تاریخ را می توان از کلام رسول خدا (ص) بهتر درک کرد:
« دو صنف از امت من هستند که اگر آنها اصلاح شوند مردمان اصلاح می شوند، و اگر آنها فاسد باشند مردمان فاسد می شوند: آنها علما و زمامداران هستند.»(1)
و هم چنین می فرمایند:«برای امتم بعد از خود در مورد سه چیز بیمناکم: 1- لغزش عالم، 2- ستم زمامداران، 3- پیروی هوای نفس».(2)

بدترین علما
پیامبر (ص) عالمی که سر بر آستان پادشاهان بساید را عالم بد توصیف می کنند.
«بدترین علما آنهایند که پیشانی به آستان پادشاهان بسایند و بهترین زمامداران آنهایند که به سوی علما بشتابند»(3)

رحلت علما
البته ناشکری مردم و ظلم روزگار، به همین منوال نادیده گرفته نمی شود و طبق روایات فراوانی مرگ علما را خواهیم داشت.
امیر مومنان، حضرت علی(ع) می فرمایند:
«و آن هنگامی است که مرگ فقهای راستین را یکی پس از دیگری برباید و امت محمد (ص) نماز را ترک گویند.»(4)

و هم چنین ایشان در جای دیگری می فرمایند:
«خداوند علم و دانشی که به شما داده از شما سلب نمی کند، بلکه از طریق رحلت علمای ربانی این علم از میان شما رخت بر می بندد و گروهی نادان برای شما می ماند، از آنها فتوا می پرسید و آنها با رای خود برای شما فتوا می دهند، خود گمراه شده، شما را نیز گمراه می کنند.»(5)

هم چنین امام علی(ع) کمی فقیه هدایتگر و فراوانی فقیه خائن را در دوران آخرالزمان پیش بینی فرموده اند:
« و زمانی می آید که فقهای هدایتگر کم شوند و فقیهان گمراه و خیانت پیشه فراوان باشند و شاعران بسیار شوند.»(6)

عالم بی عملعالمان و دانشمندان اسلامى، حافظان دین خدا در روى زمینند و راهنمایى و ارشاد مردم در دست آنان است. آنان با تحمّل زحمات، مسائل دینى را از منابع شرعى استخراج کرده، در دسترس مردم قرار مى‏دهند؛ ولى در آخرالزمان وضع دگرگون مى‏شود و عالمان آن روزگار به گونه ی دیگری عمل خواهند کرد.

رسول خدا(ص) در این باره مى‏ فرمایند: «فقیهان آن روزگار، بدترین فقیهانى‏اند که در زیر آسمان به سر مى‏برند. فتنه و آشوب، از آنان آغاز مى‏شود و به آنان نیز بازمى‏گردد.»(7)
امیرالمومنین علی (ع) در توصیف علما و فقها می فرمایند:
«فقها به دروغ تمایل نشان می دهند و علما به شک و تردید تمایل نشان می دهند.»(8)

و طبق بعضی روایات این گروه اولین کسانی هستند که با امام زمان(عج) مقابله می کنند.
در روایتی رسول خدا(ص) دلشان از عالمان بی عمل روزهای آخرالزمان به درد می آید و می فرمایند:

«بعد از من پیشوایانی پدید می آیند که چون برفراز منبر قرار بگیرند سخنان حکمت آمیز می گویند، چون از منبر پائین آمدند نور حکمت و ایمان از آنها گرفته می شود، چنین دانشمندانی از مردار پلیدتر هستند.»(9)

فتوای بدون علمآدمی این روزها فتواهای جالبی از افراد به ظاهر عالم می شنود، حتماً شما هم چیزهایی در مورد جهاد نکاح به گوشتان خورده است. علمای جبهه ی النصره به زنان این اجازه را داه اند که برای تامین نیاز های جنسی سربازان، خود را در اختیار آنان قرار دهند.

«علمای آنها خائن و فاسق هستند. آنها و پیروان آنها، و آنانکه به سوی آنها می آیند و از آنها کسب نور می کنند و آنانکه آنها را دوست می دارند، با آنها می نشینند و با آنها مشورت می کنند، بدترین مخلوقات روی زمین می باشند. فقهای آنها خائن هستند و ادعا می کنند که بر سنت و طریقه و آئین من می باشند، ولی آنها از من بیزارند و من نیز از آنها بیزارم.»(10)

ولی نگران نباشید زیرا معصومین به ما اینگونه مژده داده اند:
«هنگامی که قائم ما ظاهر شود، از کسانی که بدون علم فتوی داده اند، انتقام می گیرد. وای بر آنها و پیروان آنها. آیا دین خدا ناقص بود که آنها تکمیل کردند؟، آیا در دین خدا انحرافی بود که آنها درست کردند؟...»(11)

 پی نوشت:
1.    نهج الفصاحه، گردآوری شده توسط ابوالقاسم پاینده ،ج2، ص393
2.    همان، جلد 1 صفحه 194
3.    المحجة البیضاء، فیض کاشانی، ج1، ص144
4.    الامام المهدی، صفحه 219، بحارالانوار، جلد 52 صفحه 258، الزام الناصب، صفحه 194 و بشاره الاسلام، صفحه 75 و 133
5.     تحف العقول، ابومحمد حسن حرانی، صفحه 23 و نورالابصار صفحه 35
6.      منتخب الاثر، صفحه 425، بحارالانوار جلد 51 صفحه 70 و بشاره الاسلام صفحه 5
7.      ثواب الاعمال، ص‏301؛ جامع الاخبار، ص‏129؛ بحارالانوار، ج‏52، ص‏190
8.       الزام الناصب، ص207؛ روزگار رهایی782
9.    بشاره الاسلام ، صفحه 132 و الزام الناصب صفحه 195
10.    الزام الناصب، ص 185
11.    همان، ص 108


منابع به نقل از روزگار رهایی، کامل سلیمان، ترجمه: مهدی پور.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد