درانتظارمنجی

درانتظارباران نیست آنکه بذری نکاشته

درانتظارمنجی

درانتظارباران نیست آنکه بذری نکاشته

مدیر کل...

ترسیم دولت کریمه ی حضرت مهدی (عج) و ارائه ی تصویر دقیقی از آن زمان، مشکل است. یکی از دلایلش این است که آنقدر چشم مان به بدی ها و نازیبایی ها عادت کرده که یادمان رفته، زندگی را چگونه می شود با رنگ و بوی الهی سامان داد.
از ویژگی های دولت کریمه ی حق این است که اداره امور به صورت متمرکز و به دست مدبّرانه ی حضرت صاحب الامر (ارواحنا له الفداء) انجام می شود.

اگر روزی زندگی تان در پیچ و خم ادارات دولتی، گرفتار شده باشد، می فهمید که کارمندان و رؤسای هر بخش اداری، چقدر می توانند در حل مشکلات کمک کنند یا سنگ بیندازند. یک خبر خوب! در دولت کریمه ی حضرت مهدی (عج)، خبری از ناکارآمدی و دوست و رفیق بازی در امور مردم نیست. هیچ رئیس و کارمندی در کار خود نمی ماند، چون منتخب مدیر کلّی است که اشتباه نمی کند.

در افقی وسیع تر، امروز در هیچ کجای جهان، حکومتی را نمی توان یافت که فرامین الهی در آن به طور کامل اجرا شود. در چنین حکومت هایی، حق مردم نادیده گرفته می شود و رویای «عدالت» رنگ می بازد. رؤسای دولت ها که به منبع عدالت متصل نیستند و از احکام الهی بی خبرند، چگونه می توانند جهان را به سوی تکامل پیش ببرند؟

و اماّ، دولت سبز کریمه؛ در وهله ی اول ظهور، حضرت بقیة الله (عج)، با جهانی رو به روست با قومیت ها، زبان ها، فرهنگ ها و نژادهای مختلف که همگی به دست اسلام فتح شده اند و نیازمند امیری برای اداره ی امورشان هستند. 313 نفر، که حلقه ی اصلی یاران امام را تشکیل می دهند، والیان این کشورها می شوند.

«مهدی (عج)، سیصد و اندی نفر را به همه ی مناطق دنیا گسیل می دارد و پیش از فرستادن آن ها بین شانه ها و بر سینه هایشان دست می کشد، در نتیجه در هیچ قضاوتی در نخواهند ماند...» (1)

علاوه بر این، حضرت مهدی (عج) به هر کدام از فرمانداران خویش، عهدنامه ای می دهند که در آن اصول کلی حکومت داری و حل مشکلات مردم درج شده است. عهدنامه ای شبیه به چیزی که امیرالمؤمنین (ع) به مالک اشتر داد. امّا برخی معتقدند، تسلط حضرت بر فرمانداران شان، فراتر از عهدنامه ای عادی است. امام صادق (علیه السلام) می فرمایند:
«زمانی که قائم ظهور فرماید به هر سرزمین کسی را برای حکمرانی می فرستد و به او می گوید: "عهدنامه ات در دستت است؛ هر گاه مسئله ای برایت پیش آمد که آن را نمی دانستی و داوری برایت ممکن نبود، پس به دستت نگاه کن و مطابق آن عمل نما..."» (2)

از آنجایی که علم در زمان حضرت صاحب الامر (عج)، به منتها درجه ی پیشرفت می رسد، نمی توان تعریف دقیقی از عبارت «پس به دستت نگاه کن و مطابق آن عمل نما» ارائه داد. با این حال برخی این را معجزه ای از سوی حضرت می دانند و برخی دیگر معتقدند، این جمله اشاره به همان عهدنامه دارد. الله عالم.

این را هم باید در نظر گرفت که 313 یار اصلی حضرت مهدی (عج) از نخبگان عصر خویش اند و در دین و دیانت پیش تاز. ممکن است ارتباط آنها با حضرت در امور اداری از طرق عادی باشد و شاید از طریق معجزه صورت پذیرد. آنچه می توان به طور یقینی گفت آن است که امور جهان، تحت کنترل و نظارت حضرت مهدی (عج) است و امری خارج از محدوده ی دین انجام نمی شود.

امام صادق (ع) درباره ی فرمانداران حضرت مهدی (عج) می فرمایند:
«آنان صاحبان پرچم هایند و حاکمان خدا در زمینش...» (3)

پی نوشت:
1. مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج 13، ص 180
2. ابن طاووس، علی بن موسی، الملاحم و الفتن، ص 171
3. مجلسی، محمد باقر، همان، ص 185

منبع: صدر، محمد، تاریخ پس از ظهور، صص 400 – 433

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد