درانتظارمنجی

درانتظارباران نیست آنکه بذری نکاشته

درانتظارمنجی

درانتظارباران نیست آنکه بذری نکاشته

اوصاف تو را به هر زبان باید گفت

امام زمان ما، همان کسی که بیش از هزار سال است در پس پرده ی غیبت نشسته اند و عمری را به انتظار گذرانده اند، آخرین ذخیره ی الهی هستند که برای مردم فرستاده شده اند. این حجت خداوند، اوصاف و ویژگیهایی دارند که در کلام معصومین ما (علیهم السلام) به آنها اشاره شده است. در این مطلب، به طور اجمالی، به  برخی از این ویژگیها اشاره می کنیم که تفصیل آنها را در سایر مطالب ویژه نامه خواهید خواند.
اوصاف ظاهری
1.    زیبایی: اولین نشانه ای که می شود در چهره ی موعود آخرالزمانمان دید، زیبایی صورتشان است. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) درباره این ویژگی ایشان فرموده اند: «مهدی طاووس اهل بهشت است که جامه هایی از نور او را در بر گرفته است.» (1)

2.    خال گونه: وجود خالی بر گونه ی راست حضرت، یکی دیگر از  نشانه های ظاهری ایشان است. پیامبر اکرم (ص) فرمود: «دیدگان مبارکش سرمه کشیده، محاسن مبارکش پرمو و بر گونه راست او یک خال است.» (2)

3.    قامت موزون: قدی که نه کوتاه است و نه بلند، بدنی که نه چاق است و نه لاغر، اندامی که در نهایت تناسب است، اوصافی است که هر بیننده ای را خیره می کند. امام صادق (ع) در این باره فرموده اند: «دراز قامت متکبر و کوتاه قامت چسبیده به زمین نیست، بلکه میان قامت است، سیمایی گرد، سینه ای فراخ، پیشانی ای باز و ابروانی به هم رسیده دارد...» (3)

4.    جوانی و سرزندگی: صدها سال هم که از غیبت مولای ما بگذرد، باز هم گذر زمان گرد پیری به چهره ی حضرت نمی نشاند و همین خصوصیت، نشان دیگری از ظاهر اماممان است. امام صادق (ع) فرموده اند: «از امتحانات بزرگ [خداوندی] است که صاحبشان به صورت جوانی ظاهر می شود، در حالی که آنها او را پیری کهنسال تصور می کنند.» (4)

5.    قدرت بدنی: آن آقایی که قرار است تمام دنیا را پر از عدل و داد کند، باید هم قوی باشد و مانند پدر بزرگوارش، در خیبر از جا بکند و صدایش لرزه برتن دشمن بی اندازد. امام صادق (ع) فرمود: «قائم (ع) هنگامی که ظهور می کند، در سن کهولت خواهد بود، ولی با سیمای جوانی و نیروی بدنی قوی که اگر دستش را به سوی قوی ترین درخت روی زمین بکشد، از ریشه بر می کند و اگر بر کوهها بانگ بزند، سنگهایش فرو ریزد...» (5)

6.    عطر خوش: اماممان که بیایند، از هرجا بگذرند، ردی از خودشان می گذارند و آن هم، عطری است که هرکسی آن را می پسندد و نشانی است برای شناخت ایشان. عطری که از وجود خودشان است و باد و باران آن را کم اثر نمی کند. امام رضا (ع) فرموده اند: «بوی خوش او از بوی خوش مشک معطرتر است.» (6)

اوصاف دیگری از حضرت
1.    قیام با شمشیر: از امام باقر (ع) نقل شده است: «شباهت مهدى به جدش مصطفى (ص) به خروج با شمشیر و کشتن دشمنان خدا و دشمنان رسولش و جباران و طاغوت ها است. و همانا او به توسط شمشیر و ترس نصرت و یارى خواهد شد.» (7)

2.    دعوت در مکه: از امام باقر (ع) نقل شده که فرمودنده: «همانا او به سوى مسجد الحرام به حرکت در مى آید و در آنجا کنار مقام ابراهیم چهار رکعت نماز مى گزارد و با تکیه بر حجر الاسود، حمد خدا و ثناى او را به جاى آورده و یادى نیز از پیامبر می کند و بر او درود مى فرستد. آن گاه سخنى را آغاز خواهد کرد که هرگز کسى چنین سخن نگفته است.» (8) 

3.    سخن گفتن به تمام زبانها: یکی از صفات امامان و البته امام زمان (عج)، این است که به تمام زبانها مسلط هستند.همانا سخن هیچ یک از مردم بر امام پوشیده نیست و نه سـخـن پـرنـدگان و نه سخن چارپایان و نه سخن هیچ جاندارى، پس هر که این صفات را نداشته باشد، امام نیست. (9)

4.    علم کامل: از نشانه های امام (ع) است که هر چه بپرسیم، جواب درستش را می دانند. «علم بیست و هفت حرف است، تمام آنچه پیغمبران آورده اند، دو حرف است که مردم تا به امروز جز دو حرف ندانسته ‏اند و چون قائم ما به پاخیزد بیست و پنج حرف دیگر را برآورد؛ و به ضمیمه آن دو حرف دیگر، در میان افراد بشر آشکار و پراکنده [می]سازد.» (10)

5.    بخشندگی: افراد بخشنده کم نیستند؛ اما امام ما می بخشند، بدون اینکه بشمارند. امام باقر (ع) فرموده اند: «مهدی آنقدر از اموال می بخشد که هیچ کس قبل از  آن [آنقدر] نبخشیده است.» (11)

6.    وجودی سراسر نور: امام ما، وجودشان نور است، مثل باقی ائمه (ع). از امام صادق (ع) در تفسیر آیه ی «و أشرَقَتِ الارضُ بِنورِ ربِّها» (12) (و زمین به نور پروردگارش روشن می شود.). ایشان فرمودند: «پروردگار زمین، امام زمین است» از ایشان پرسیدند: پس هرگاه ظهور کند، چه می شود؟ امام پاسخ دادند: «مردم از روشنایی خورشید و ماه بی نیاز می شوند و به نور امام بسنده می کنند.» (13)

7.    میراث دار انبیا و اوصیا: حضرت حجت (عج)، آنچه همراه دارند، میراثی است که از نیاکان پاکشان به ایشان رسیده است. پرچم، شمشیر، قرآن، انگشتری و ... که همه را یک یک از انبیا و اوصیای خدا به ارث برده اند و دلیل دیگری است بر حقانیت ایشان. شرح کامل تر این میراث را در اینجا بخوانید.

8.    آسیب نرساندن حیوانات به ایشان: امام معصوم (ع)، از شر حیوانات وحشی در امان است. تمام پرندگان و چرندگان و خزندگان، مطیع فرزندان زهرای مرضیه (سلام الله علیها) هستند و از ایشان حرف شنوی دارند. شرح  این مطلب را هم می توانید در اینجا بخوانید.

9.    ابر سفید: ابری که بالای سر حضرت است و با ایشان حرکت می کند، نشانه ی دیگری است برای امام زمانمان. از رسول اکرم (ص) روایت است که: «مهدی خروج می ‌کند و بر سر او ابر سفیدی است و از میان آن ابر یک منادی ندا سر می ‌دهد که این مهدی خلیفه و جانشین خدا است، پس از او پیروی کنید...» (14)

 
پی نوشت
1.    روزگار رهایی، کامل سلیمان، ترجمه علی اکبر مهدی پور، نشر آفاق، چاپ سوم، 1376، ج 1، ص 122؛ منتخب الاثر، صافی گلپایگانی، ص 147؛ ینابیع المودة، ج 3، ص 164؛ ر. ک: مکیال المکارم، محمد تقی موسوی اصفهانی، مؤسسة الامام المهدی، 1404 ق، ج 1، ص 67.
2.    روزگار رهایی، ج1، ص 122؛ منتخب الاثر، ص 166.
3.    بحارالانوار، ج 51، ص 3 و 19، روزگار رهایی، ج 1، ص 128.
4.    روزگار رهایی، ج 1، ص 126؛ منتخب الاثر، ص 258.
5.    روزگار رهایی، ج 1، ص 127؛ بحارالانوار، ج 52، ص 322؛ منتخب الاثر، ص 221.
6.    بحارالانوار، ج 25، ص 116.
7.    بحارالانوار ، ج 51 ، ص 218.
8.    بحارالانوار ، ج 13 ، ص 180.
9.    اصول کافى، جلد 2، صفحه 38، روایة 7.
10.    بحار الانوار، ج 52، ص 336؛ به نقل از موسوی اصفهانی، محمد تقی، مکیال المکارم، نشر مسجد مقدّس جمکران، ج 1، کشف علوم، ص 279.
11.    مکیال المکارم، ج 1، ص 51.
12.    سوره ی غافر، آیه ی 69.
13.    تفسیر القمی، ج 2، ص 253؛ به نقل از نهاوندی، علی اکبر، العبقری الحسان، نشر مسجد مقدس جمکران، ج 7، ص 354.
14.    کفایة الاثر، ص 151؛ به نقل از نهاوندی، علی اکبر، العبقری الحسان، نشر مسجد مقدّس جمکران، ج 7، ص 339.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد