از آنجایی که در دوران ظهور امام زمان علیه السلام
بسیاری از مسائل تغییر می کند و در واقع اصل و حقیقت مسائل توسط آن حضرت
آشکار می شود، مانند مساجد که حضرت آنها را به شکل اصلی اش بر می گرداند و
اصلاح می کند؛ در این مطلب سعی داریم یکی از آن مسائل، یعنی دین را برای
شما بازگو کنیم.
اینکه دین در عصر ظهور چیست؟ وضعیت مساجد و قرآن و ادیان دیگر در آن زمان چگونه است؟ عالم و فقیه کیستند؟
دینی که حضرت مهدی (ع) برمی گزیند و بر اساس آن حکومت می نماید، اسلام است.
این
مسئله از این جهت اثبات می شود که حضرت، از اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و
آله و سلم است و دین پیامبر اسلام است و دین اسلام هم آخرین دین است.
چنانکه پیامبر (ص) می فرمایند: «مردی از اهل بیت من خروج می کند که گفتارش
طبق سنت من است.1»
مساجد در عصر ظهورحضرت علی
(ع) می فرمایند: «گویی با چشم خود می بینم که شیعیانم در مسجد کوفه خیمه
زده، برای مردم قرآن را آنچنان که نازل شده آموزش می دهند. هنگامی که قائم
ما ظهور کند، آن را تخریب می کند و قبله اش را درست می کند.2»
همچنین
امام صادق (ع) درباره وضعیت مسجدالحرام در زمان ظهور می فرمایند: «چون
قائم قیام کند، مسجدالحرام را خراب می کند و به پایه اولی باز می گرداند،
مقام ابراهیم را به محل سابق خود برمی گرداند و دستهای بنی شیبه را قطع
کرده و از درب کعبه آویزان می کند و بر روی آن می نویسد: اینها دزدان کعبه
هستند.3»
در روایات آمده است که حضرت حجت (ع) بعد از ظهور، طرح مسجد
بزرگی را درباره مسجد کوفه می دهند که دارای هزار در است و همه مردم را در
خود جای می دهد. نکته دیگر اینکه حضرت، مسجد کوفه را برای اصلاح قبله آن
بازسازی خواهند کرد.4 امام صادق (ع) نیز می فرمایند: «حضرت مهدی (ع)
ساختمان مسجدالحرام را ویران می کند و آن را به ساختمان نخستین و اندازه
اصلی اش باز می گرداند، مسجد پیامبر را نیز پس از ویران کردن به اندازه
اصلی اش برمی گرداند و کعبه را در جایگاه اصلی اش می سازد.»
قرآن در عصر ظهوردرباره
شیوه جدید تنظیم قرآن در عصر ظهور، امام صادق (ع) می فرمایند: «چون قائم
قیام کند، کتاب خدای تبارک و تعالی را آنچنان که هست تلاوت می کند و قرآنی
را که امیرمؤمنان نوشته بیرون می آورد.5» هنگامی که امیرالمؤمنین (ع) از
نوشتن قرآن فارغ شد، آن را بر مردم عرضه کرد و فرمود: «این کتاب خدای تبارک
و تعالی است، آن را از دو لوح، آنچنانکه خدایش بر محمد فروفرستاده ، گرد
آوردم.» مردم گفتند: ما مصحفی داریم که همه آیات قرآن را در بر دارد، دیگر
نیازی به قرآن شما نداریم. امیرمؤمنان (ع) فرمودند: «به خدا سوگند دیگر بعد
از امروز آن را نخواهید دید. من وظیفه داشتم هنگامی که از نوشتن آن فارغ
شدم آن را بر شما عرضه کنم تا شما آن را بخوانید.6»
این روایت مشخص
می کند که قرآن حضرت علی (ع) در محضر حضرت مهدی (ع) است و آن بر حسب نزول،
تنظیم شده و شأن نزول ها را در بر دارد و حضرت حجت (ع) آن را به هنگام
ظهور، عرضه می کند و معلمان قرآن در مسجد کوفه آن را آموزش می دهند.
اتحاد ادیاناز
حضرت علی (ع) درباره آیه 28 سوره فتح (برای آنکه او را بر همه دین برتری
بخشد) آمده است که فرمود: «تا جایی که هیچ آبادی نماند مگر اینکه هر صبح و
شام بانگ شهادت لا اله الا الله و محمد رسول الله، در آن بلند شود.7»
از
ابن عباس نیز آمده است: «این آیه تحقق نمی پذیرد مگر وقتی که یهودی و
نصرانی و صاحب هر دینی نماند مگر آنکه به حق (اسلام) گرویده شود.8»
امام محمد باقر (ع) نیز فرموده اند: «امام مهدی دشمنان را می کشد تا جز دین محمد باقی نماند.9»
کامل شدن علوم دینامام
باقر (ع) درباره عصر ظهور می فرمایند: «و در زمان او حکمت به شما داده می
شود تا آنجا که زن در خانه اش به کتاب خدا و سنت رسول خدا حکم می کند.10»
امام علی (ع) نیز می فرمایند: «و علم در دلهای مؤمنین واقع می شود پس هیچ مؤمنی به علمی که نزد برادرش است احتیاج نخواهد داشت.11»
امام
صادق (ع) درباره تکامل علوم در زمان ظهور می فرماید: «علم بیست و هفت حرف
است، تمام آنچه پیغمبران آورده اند دو حرف است که مردم تا به امروز جز دو
حرف ندانسته اند و چون قائم ما به پا خیزد، بیست و پنج حرف دیگر را برآورد و
به ضمیمه آن دو حرف دیگر، در میان افراد بشر آشکار و پراکنده سازد.12»
پی نوشت
1- الحاوی للفتاوی، السیوطی، ج 2، ص 131 ؛ به نقل از مکیال المکارم، محمدتقی موسوی اصفهانی
2- بحارالانوار، ج 52، ص 364 ؛ به نقل از روزگار رهایی، کامل سلیمان
3- بحارالانوار، ج 52، ص 313؛ وسائل الشیعه، ج 2، ص 353 تا 356 ؛ به نقل از روزگار رهایی، کامل سلیمان
4- بحارالانوار، ج 52، ص 330
5- اصول کافی، ج2، ص 633 ؛ به نقل از روزگار رهایی، کامل سلیمان
6- اصول کافی، ج 2، ص 633؛ به نقل از روزگار رهایی، کامل سلیمان
7- المحجة، ص 86؛ به نقل از مکیال المکارم، محمدتقی موسوی اصفهانی
8- مکیال المکارم، ج 1، ص 116
9- الطوسی، محمدبن الحسن، ص 283؛ به نقل از مکیال المکارم، محمدتقی موسوی اصفهانی
10- بحارالانوار، ج 52، ص 252؛ به نقل از مکیال المکارم، ج 1، کشف علوم، ص 279
11- بحارالانوار، ج 53، ص 56؛ به نقل از مکیال المکارم، ج 1، ص 280
12- بحارالانوار، ج 52، ص 336 ؛ به نقل از مکیال المکارم، محمدتقی موسوی اصفهانی