درانتظارمنجی

درانتظارباران نیست آنکه بذری نکاشته

درانتظارمنجی

درانتظارباران نیست آنکه بذری نکاشته

به بهانه شما یا ثامن الحجج(ع)...(3)

زیارت مخصوصه

در هر زمانی می توان به زیارت اهل بیت نائل شد اما برخی ایام و اوقات مخصوص زیارت هستند. برای زیارت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) نیز سه زمان مخصوص زیارت ایشان در روایات ذکر شده که آن زمانها را ایام زیارت مخصوصه حضرت می نامند. این سه زمان: ایام ماه رجب، روزهای بیست و سوم تا بیست و پنجم ذیقعده و نیز روز ششم ماه مبارک رمضان است. بنابراین زیارت حضرت رضا (ع) در همه ایام عمومیت دارد اما در این ایام زیارت مخصوص است.

خاص بودن زیارت ایشان در این ایام دو وجه دارد:
1- زمان خاص
وجه اول، روایات و احادیث هستند که این ایام را اختصاص به شخص حضرت امام رضا (ع) داده اند. اختصاصی بودن ایام سال، نمونه و سابقه دارد. وجه تسمیه زیارت مخصوصه حضرت رضا (ع) نیز از این نمونه است.
مثلا آیات قرآن و روایات ماه مبارک رمضان را شهر الله نامیده اند، بهمین جهت این ماه اختصاص به حضرت حق دارد. اگرچه همه چیز متعلق به خداست اما او زمان مشخص و مقطع معینی را به خود اختصاص می دهد. در مورد ماه شعبان نیز از رسول اکرم نقل شده که فرمودند: « شَهْرٌ شَرِیفٌ وَ هُوَ شَهْرِی »  شعبان ماه شریفی است و این ماه از برای من است. زیارت حضرت رضا (ع) نیز از این نمونه است.
2- پاداش مخصوص
وجه دوم زیارت امام رضا (ع) در این ایام، ثواب مخصوص آن است. اینگونه پاداش نیز سابقه و نمونه دارد. 
مثلا عمره در همه ماهها دارای استحباب است و ثواب فراوان دارد اما در ماه رجب ثواب خاصی دارد. یا مثلا برای عمره رمضانیه آنقدر ثواب ذکر شده که به آن حج اکبر می گویند.
برای زیارت امام رضا (ع) ثواب و پاداش بسیاری بیان کرده اند. از آن جمله حدیثی است که ابونصر بزنطی- از اصحاب حضرت رضا (ع) و حضرت جواد (ع) که از بزرگان و ثقات حدیث است- نقل می کند که نوشته ای از علی بن موسی الرضا (ع) را خواندم که حضرت در آن نوشته بودند:
« أَبْلِغْ شِیعَتِی أَنَّ زِیَارَتِی تَعْدِلُ عِنْدَ اللَّهِ أَلْفَ حَجَّةٍ وَ أَلْفَ عُمْرَةٍ مُتَقَبَّلَةٍ کُلُّهَا » به شیعیان من برسانید که ثواب زیارت من معادل هزار حج و هزار عمره ی مقبول است. ابونصر می گوید: تعجب کردم. به خدمت امام جواد (ع) رسیدم و عرض کردم آیا واقعا زیارت ایشان معادل هزار حج است؟! امام (ع) فرمودند: « إِی وَ اللَّهِ وَ أَلْفَ أَلْفِ حَجَّةٍ لِمَنْ یَزُورُهُ عَارِفاً بِحَقِّهِ »  بخدا قسم کسیکه با معرفت به مقام امام رضا (ع)، ایشان را زیارت کند ثواب هزار هزار حج مقبول دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد