درانتظارمنجی

درانتظارباران نیست آنکه بذری نکاشته

درانتظارمنجی

درانتظارباران نیست آنکه بذری نکاشته

شباهت های ظهور و قیامت: موعود بودن

پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله فرمود: [خداوند فرمود:] سوگند به عزت و جلالم دین خود را با [اوصیا] آشکار کنم و کلمه ی خویش را بلند گردانم و هر آینه البته زمین را به آخرین آنها از لوث وجود دشمنانم پاک فرمایم و البته او را مالک و پادشاه و  فرمان فرمای مشارق و مغارب زمین فرمایم؛ برای او بادها را مسخر کنم؛ البته برای او ابرهای سرکش را رام نمایم؛ او را در آسمان بالا برم و او را با لشکر خویش یاری دهم و البته او را به ملائکه ی خویش مدد نمایم تا دعوت مرا اعلان کند و خلق را بر یگانگی و یکتایی من فراهم نماید. پادشاهی او را برقرار دارم و روزهای دنیا را میان دوستان خود تا قیامت دست به دست دهم(1).»

این تنها یک نمونه از بشارت هایی است که رسول ختمی مرتبت (ص) در مورد ظهور آخرین فرزند خود به شیعیان و جهانیان داده است.

حضرت در جای دیگری فرموده است: «چنانچه جز یک روز از دنیا باقی نماند خداوند آن روز را آنقدر طولانی خواهد ساخت تا مردی از عترت من که نامش، نام من است بیاید و زمین را پر از عدل و قسط کند همچنان که از ظلم و جور پر شده باشد(2).»

علاوه بر احادیثی که در مورد وعده ی خدا؛ یعنی ظهور مهدی آل محمد علیه السلام؛ بر زبان معصومین (ع) جاری شده است، خداوند نیز در قرآن کریم به مسئله ظهور پرداخته است. برای مثال در آیه 5 سوره قصص می فرماید: «و ما اراده کردیم بر آنانکه در زمین مستضعف شدند، منت گذاریم و آنان را پیشوایان و وارثان زمین قرار دهیم.»

امیرالمؤمنین(ع) در ذیل این آیه فرموده‌ است: «ایشان، آل محمد(ع) هستند. خداوند مهدی آل محمد(عج) را برمی‌انگیزاند تا توسط او مؤمنان را عزیز و دشمنان را ذلیل و زبون گرداند(3)..»

تا این قسمت مطلب متوجه شدیم که خداوند و معصومین در کلام خود به ظهور منجی و مصلح بشارت داده اند، اما نباید از این نکته غافل شد که «موعود بودن» تنها مختصّ واقعه ظهور و شخص منجی نیست، بلکه امر مهم دیگری به نام قیامت هم هست که دارای این ویژگی است. بعد از بررسی کوتاه آیات و روایات در مورد ظهور، دوباره نگاهی به آنها می اندازیم تا مطالب موجود در مورد قیامت را هم پیدا کنیم.

خداوند در آیه 4 سوره یونس می فرماید: «بازگشت همگی شما به سوی اوست که این وعده حق الهی است.»

همچنین حضرت حق در سوره فاطر فرموده است: «و هرگاه زمان وعدة آخرت  فرا رسد، شما را دسته جمعی (به صحنه رستاخیز) خواهیم آورد(4).»

با توجه به آیه ی 5 سوره فاطر که خداوند در آن فرموده است: «ای مردم! البته وعده خداوند حقیقت دارد، پس مبادا که زندگانی دنیا شما را بفریبد» می توان نتیجه گرفت که وقوع قیامت هم از وعده های الهی است و طبق فرموده ی امام جواد علیه السلام خداوند از وعده ی خود تخلف نمی کند(5).    

پی نوشت:
1.     علل الشرایع، ج 1، صص 5- 7؛ عیون اخبار رضا، ج 2، صص 237- 239؛ به نقل از عبقری الحسان، ج 1، ص 51؛
2.     تفسیر برهان،جلد 3صفحه 150 تفسیر برهان،جلد 3صفحه 150؛
3.     تفسیر صافی، ج 4، ص 80؛
4.     سوره اسراء، آیه104؛
5.     ... ظهور مهدی (علیه السلام) وعده الهی است و خداوند خلف وعده نمی کند؛ الغیبه نعمانی، ص205؛ بحارالانوار، ج52، ص250 به نقل از شش ماه پایانی، ص231.

حرف حساب: حال ما هنگام دیدار با امام زمان (عج)

اگر انسان کامل بخواهد به شکل مکتوب در آید، صورتش (ظاهرش) می شود قرآن کریم، همانگونه که امیرالمؤمنین امام علی (علیه السلام) قرآن ناطق بودند. حال اگر این قرآن قرائتش و تفکر در آیاتش قلوب ما را متحول نمی کند، شک نکنید که زیارت [و دیدار] انسان کامل، حضرت حجت(عج) هم قلوب ما را متحول نخواهد کرد!


اگر می خواهید حال خود را هنگام ملاقات حضرت حجت(عج) بدانید، ببینید الان در ملاقات با قرآن چه حالی دارید!

اگر مشتاق قرآنید، می توانید امیدوار باشید که مشتاق حضرت حجت(عج) هم هستید و گرنه اگر قرآن نزد شما مهجور است و با آن انسی ندارید و فکر می کنید که مشتاق حضرت حجت(عج) هستید،آن شخص امام زمان، زاده ی وهم و خیال خودتان است.
 
بخشی از سخنان  ایت الله مجتبی تهرانی