درانتظارمنجی

درانتظارباران نیست آنکه بذری نکاشته

درانتظارمنجی

درانتظارباران نیست آنکه بذری نکاشته

اهمیّت رجعت

اهمیّت رجعت
 
 
الف) رجعت، یوم الله

امام صادق (علیه السلام) در ضمن حدیثی، روز رجعت را یکی از روزهای خداوند برشمرده که قدرت و عظمت خداوند در آن متجلّی خواهد شد. ایشان می‌فرمایند:
«ایّام الله ثلاثَهٌ: یَومُ یَقُومُ القائمُ و یومُ قیام?الکرَّةِ و یومُ القِیامَة»؛1 «روزهای الهی سه تاست: روزی که قائم آل محمد خواهد کرد، روز رجعت و روز قیامت.»
منظور از یوم الله روزهای خاصی است که امر خدا چنان ظهور می‌یابد که برای هیچ روز دیگری این ظهور پیدا نمی‌شود. به تعبیر دیگر، منظور از ایّام الله روزهایی است که امر الهی اعم از نعمت یا عذاب، عزّت یا ذلّت، ظهور تام می‌یابد.2

ب) اعتقاد به رجعت، ویژگی شیعه

امام صادق (علیه السلام)، یکی از ویژگی‌های شیعه را اعتقاد به رجعت برشمرده‌اند و می‌فرمایند:
«لیس مِنّا من لم یُؤمنُ بِکَرَّتِنَا»؛3 «از ما نیست کسی که ایمان به رجعت ما نداشته باشد.»

ج) اعتقاد به رجعت، شرط ایمان

امام صادق (علیه السلام) می‌فرمایند:
«مَن اقَرَّ بِسَبعَةِ اشیاءٍ فَهوَ مؤمنٌ ...الایمانُ بِالرَّجعَةِ»؛4 «هر کس به هفت چیز ایمان داشته باشد، مؤمن است و در میان آن هفت چیز، ایمان به رجعت را ذکر نمودند.»

د) انکار رجعت، انکار قدرت خداوند

«تلک قدرة الله فلا تُنکروها»؛5 «رجعت تجلی قدرت خداست آن را انکار نکنید.»
اهل‌بیت‌(علیهم السلام) بر اعتقاد به رجعت بسیار پافشاری کرده و انکار آن را انکار قدرت خدا دانسته‌اند:
اعتقاد به رجعت، از ضروریات مذهب شیعه‌ی امامیه به شمار می‌رود و بسیاری از بزرگان شیعه، مانند شیخ مفید، سید مرتضی، شیخ طوسی، امین الاسلام و ... بر حقانیت و صحت رجعت، ادعای اجماع و اتفاق کرده‌اند.

پی نوشت ها:

1. شیخ صدوق، الخصال، ص180 .
2. طباطبایی، المیزان، ج 12، ص 18 و 19 .
3. علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 53، ص 92 و 121 .
4. علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 53، ص 92 و 121 .
5. همان، ص74

منبع: تنهاراه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد